"CP-kaffe" ska uppmärksamma hjärndiagnoser
Svanfeldts Coffee, ett kaffeföretag som funnits i snart ett år, lanserar nu en serie produkter med namn som skiljer sig från mängden. "CP-kaffe och "Utmattnings-kaffe" kanske låter utmanande och provocerande, men syftet med de lite ovanliga namnen är uppmärksamma de vanligaste hjärnrelaterade diagnoserna i Sverige och samtidigt normalisera hjärnsjukdomar.
Bakom Svanfeldt Coffee står paret Ditte och David Svanfeldt vars ena dotter föddes med en grav CP-skada för nio år sedan vilket är en av anledningarna till att de nu vill uppmärksamma både diagnosen och samtidigt avdramatisera själva ordet.
– Vi vill ta udden av CP som skällsord och belysa att våra kaffepengar också går till att hjälpa de som har de här diagnoserna, säger David Svanfeldt som innan det egna företaget mer eller mindre ägnat hela sitt yrkesverksamma liv åt kaffe.
På grund av den förändrade livssituationen började Ditte Svanfeldt även att börja blogga om familjens liv och arbetat nära stora profiler för att nå ut och driva frågan om
mental hälsa och sjukdomar, vilket även kombinerats med kaffeföretagets verksamhet.
För varje kilo sålt kaffe går 10 kronor till Hjärnfonden som samlar in pengar till forskning och informationsarbete kring alla de hjärndiagnoser som nu får ett eget kaffe. Förutom CP-kaffe lanseras också ADHD-kaffe, Beroende-kaffe och Utmattningskaffe.
Svanfeldts Coffee startade som en prenumerationstjänst men har sedan dess även etablerat sig i den fysiska handeln.
– Eftersom vi startade i november 2019 är företaget i sin linda. Men vi finns i dagsläget en handfull Ica-butiker och vi har också passat frågat vår följarbas var de skulle vilja vara. Med dagligvaruhandeln och presentbutiker, så är det ett tjugotal som anslutit sig, säger David Svanfeldt.
Det nya kaffet lanseras nu först i företagets egna webbshop och förutom hela bönor och en färdigmalen variant kommer kaffet även att finnas som kapslar som passar i en Nespresso-originalmaskin.