Findus ägare ska halvera matsvinnet
Västeuropas största livsmedelsbolag Nomad Foods, med bland annat Findus i sin portfölj, har gått med i initiativet 10x20x30. Det betyder att Nomad Foods förbundit sig till att arbeta för att halvera matsvinnet inom sina leverantörskedjor till 2030.
Utöver detta kommer koncernen att mäta och öppet publicera information om sitt matsvinn, samt skapa handlingskraftiga strategier för att reducera detta.
– Vi vet att partnerskap och samarbeten är avgörande för att kunna påverka och minska svinnet i hela leverantörskedjan. Därför är vi stolta över att berätta att vi har gått med i detta initiativ. Vi ser att vårt inflytande över livsmedelsindustrin, vår breda räckvidd i konsumentledet och vår möjlighet att erbjuda fryst mat som en lösning på problemen med matsvinn ger oss en utmärkt position att leda arbetet mot en mindre slösaktig livsmedelsindustri, säger Stefan Descheemaeker, vd för Nomad Foods.
Livsmedelsföretagen och producenterna bakom initiativet ”10x20x30” inkluderar Ahold Delhaize, AEON, Carrefour, Ikea Food, Kroger, Metro AG, Migros (Turkiet), Pick n Pay, The Savola Group, Sodexo, Tesco och Walmart.