23948sdkhjf

Kampanj för att göra svenskt griskött trendigt

Nu går Sveriges Grisföretagare på offensiven. Många unga väljer bort griskött till fördel för andra köttslag. Den trenden vill organisationen vända på och drar igång kampanjen Swedish Pork. 

– I de konsumentundersökningar vi gjort framkommer det att kunskapen om svenskt griskött är låg hos de unga. Nu satsar vi på att kommunicera grisköttets fördelar, säger Jeanette Elander, grisbonde och ordförande i Sveriges Grisföretagare.

I helgen sparkade kampanjen igång med en pop up-korvkiosk på Nytorget på Södermalm i Stockholm. De unga stjärnkockarna Oskar Persson och Gustav Leonhardt från juniorkocklandslaget stod för tillagningen.

Målet är att göra grisköttet trendigt och lustfyllt igen. 

Det är många som inte vet att svenskt griskött är bland det mest klimatsmarta köttslaget. Eller att våra svenska grisar äter vegetabiliska rester från vår svenska livsmedelsindustri och på så sätt är en del av ett naturligt kretslopp. Dessutom innehåller köttet många viktiga näringsämnen, säger Jeanette Elander.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062