Coca-Cola lägger ner sockerfri klassiker efter 57 år
Vid årsskiftet kommer Coca-Cola smalna ner sitt sortiment av drycker och tar då bort en rad varumärken som underpresterat. Bland dessa varumärken återfinns bland annat Tab, vilket var företagets första sockerfria läsk, som lanserades 1963, nästan tjugo år innan Diet Coke som kom 1982.
Ända sedan 1982 har också Tab långsamt sjunkit i popularitet men under åren lanserades nya smaker och läsken fanns även i Sverige mellan åren 1994-2007 som Tab X-tra.
Förutom Tab försvinner även Coca-Cola Life från den amerikanska marknaden samt en rad andra varumärken. Samtidigt vill Coca-Cola satsa på framgångsrika varumärken som Minute Maid och Simply.
– Det handlar inte om att reducera ner antalet produkter till ett specifikt antal under våra varumärken. Målet att driva påverkan och tillväxt. Det handlar om att följa konsumenterna och att avsiktligt bestämma vilka av våra varumärken som mest förtjänar att investeras i, samtidigt som vi tar de tuffa men viktiga besluten för att kunna identifiera de produkter som är på väg att bli mindre relevanta och som därför bör lämna portföljen, säger Cath Coetzer, global head of innovation and marketing operations på Coca-Cola i en kommentar.