Stark försäljning för Atria
Den finska köttproducenten Atria visar på ett starkt resultat i tredje kvartalet med en försäljning på 382,4 miljoner euro att jämföra med 366 miljoner för samma period förra året. Resultatet (EBIT) hamnade på 19 miljoner euro (16,7 miljoner) eller 5 procent av nettoförsäljningen.
Hemmamarknaden Finland såg en liten tillbakagång i resultatet med 15,2 miljoner euro (15,3) samtidigt som både den svenska och ryska marknaden ökade sitt resultat markant. I Sverige gick nollresultatet upp till 1,4 miljoner och i Ryssland gick det från 0,4 till 0,9. Den svenska framgången uppges bero på lyckade besparingar, en stärkt krona samt en ökad försäljning av kycklingprodukter.
Juha Gröhn, vd på Atria kommenterar i kvartalsrapporten:
– Under sommaren såg vi att vår försäljning återhämtade sig från tappet under våren samtidigt som vi märkte att den viktiga grillsäsongen blev en succé. På samma vis såg vi att försäljningen av Food Service ökade från våren, samtidigt som vi har mark att ta igen för att nå samma försäljningsnivåer som för förra året. Butiksförsäljning är Atrias största försäljningskanal och fram tills nu har försäljningen dit vägts upp av minskningen till Food Service. Det verkar som om människor har en stark vilja att gå tillbaka till tidigare matvanor, så snabbt som omständigheterna tillåter det.