Aktien i Lohilo Foods steg 30 procent vid debuten
Aktien i functional foods-företaget Lohilo Foods steg runt 30 procent i måndagens debut på Nasdaq First North. Avslut gjordes i den tidiga handeln i intervallet 26:59-30:90 kronor, vilket innebar kursuppgångar på mellan 20 och 40 procent.
Teckningskursen på 22 kronor per aktie innebar en värdering på 293 miljoner kronor före kapitaltillskottet.
Nyemissionen på 30 miljoner kronor som Lohilo gjorde inför noteringen tecknades till 960 procent och tillförde bolaget omkring 1 000 nya aktieägare.
"Intresset för Lohilo Foods och nyemissionen har varit stort och vi har tagit emot över 10 000 anmälningar om teckning av aktier vilket känns helt fantastiskt. Nyemissionen kommer att ge oss möjlighet att ta ytterligare marknadsandelar inom functional foods och att investera i vår export", uppgav vd Richard Hertvig när emissionsutfallet presenterades.
Företaget är verksamt inom produktion, distribution och försäljning av så kallad funktionell mat såsom funktionella chips och drycker, proteinpulver och bars.
Lohilo ska som ett premiumvarumärke fortsätta lägga mycket resurser på marknadsföring och samtidigt satsa på att öka sin export och onlineförsäljning, sade nyligen Richard Hertvig i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.
Lohilo omsatte runt 140 miljoner kronor under 2019 och 128 miljoner kronor under första halvåret 2020.
Bolaget saluför livsmedelsprodukter inom de tre "lohilo"-benen som är lågkalori, hög funktionalitet och låga tillsatser. Lo-hi-lo står just för "low calorie, high functionality and low additives".
Företaget har egna varumärken såsom Lohilo, Alvestaglass och Järna Glass, samt kompletterar med att sälja uppdragsgivares varumärken såsom Häagen-Dazs och Nick's.