Betala efter kontrollen – branschen gör vågen
Svensk Dagligvaruhandel välkomnar regeringens besked om att införa efterhandsbetalning i livsmedelskontrollen.
Att livsmedelsbutiker ska behöva betala i förskott för livsmedelskontroller som kanske inte ens blir utförda under året, har länge varit orsak till stor irritation i branschen.
Förra veckan meddelade regeringen att man beslutat om en proposition i vilken det bland annat står att obligatorisk efterhandsbetalning av avgifter för livsmedelskontrollen bör införas.
Det innebär att livsmedelsbutiker i hela landet kommer få betala sin kontrollavgift efter genomförda kontrollbesök istället för som nu, i början av varje kalenderår.
Svensk Dagligvaruhandel som under flera års tid påtalat den bristande likvärdigheten mellan kommunerna och föreslagit att obligatorisk efterhandsbetalning ska införas välkomnar beskedet från regeringen.
– Med obligatorisk efterhandsbetalning blir det för butikerna en mycket tydligare koppling mellan utförd kontroll och betalning och dessutom slipper vi hantera att kommunerna gör olika, säger Mona Lauermann Orheden, sakkunnig inom livsmedelssäkerhet på Svensk Dagligvaruhandel.
Men trots beskedet har branschorganisationen mer önskningar när det gäller livsmedelskontrollen.
– Att införa efterhandsbetalning är ett viktigt steg, men nästa avgörande steg för om vi i Sverige verkligen kommer uppnå en effektiv och riskbaserad livsmedelskontroll är hur den nya riskklassificeringsmodellen som Livsmedelsverket tar fram blir. Dessutom måste en kommande riskklassificeringsmodell bli obligatorisk för kommunerna att använda, det är en förutsättning för att uppnå likvärdighet, avslutar Mona Lauermann Orheden.
Den obligatoriska efterhandsbetalningen kan införas tidigast från 2022.