Unilever testar fyradagarsvecka
Brittisk-nederländska Unilever, som är en av världens största leverantörer till dagligvaruhandeln, meddelar att ett projekt med fyra dagars arbetsvecka för personalen kommer att inledas.
Testet kommer att genomföras för samtlig Unilever-personal i Nya Zeeland, skriver bolaget i ett pressmeddelande, med början nästa vecka och därefter under det närmaste året. Därefter kommer en utvärdering göras avseende hur det skulle kunna fungera för hela den globala arbetsstyrkan på 155.000 anställda.
Personalen kommer att ha samma löner och förmåner som tidigare, skriver
Unilever.
"Om vi hamnar i en situation där de anställda arbetar fyra förlängda dagar så har vi misslyckats med att nå poängen", säger Unilever Nya Zeelands verksamhetschef Nick Bangs.
Poängen är, fortsätter Nick Bangs, att få mer gjort på kortare tid snarare än
att komprimera arbetstiden i sig.
"Det är ett stort experiment och vi har inte gjort några åtaganden bortom dessa tolv månader i Nya Zeeland, men vi tror vi kan dra nyttiga lärdomar från det här", fortsätter Nick Bangs.
Frågan om fyra dagars arbetsvecka har varit särskilt omdebatterad i Nya Zeeland, där flera bolag deklarerat att test visat stora produktivitetsförbättringar. Tidigare i år uppmanade premiärminister Jacinda Ardern bolag att se över om fyra dagars arbetsvecka var ett möjligt verktyg för att öka flexibilitet under pandemin.