Ny plattform ska minska svinnet – vill bli matmarknadens Blocket
En ny oberoende digital handelsplats ska minska svinnet av mat och dryck. Nystartade Innout vill ge dagligvaruhandlare och producenter en plattform för att göra smarta affärer med varandra.
Konceptet påminner om Arlas nylanserade digitala outlet, men är ett större forum där olika företag och varumärken kan interagera med varandra. Producenter ges möjlighet att sälja av mängder med varor med kort datum och handlare kan göra smarta klipp.
– Vi identifierade en vit fläck på den svenska livsmedelskartan och uppfattade att det saknades en kanal för att möjliggöra samarbete, direkt handel och ett mer modernt sätt att kommunicera mellan dagligvaruhandeln och producenterna. Vårt mål är att bli “matmarknadens Blocket”, en digital handelsplats där man kan göra riktigt bra klipp och snabba affärer, som dessutom bidrar till minskat matsvinn, säger Louise Kallenberg, medgrundare av Innout och med 15 år bakom sig på Lidl.
Hennes medgrundare Jonas Egnell kommer närmast från Fastighetsbyrån. En tredje delägare stärker upp bolaget med digital och teknisk kompetens.