Trendbrott: Ekoförsäljningen minskar i Sverige
Försäljningen av ekologiska livsmedel har ökat globalt under coronapandemin men Sverige sticker ut – här minskar försäljningen med 2 procent.
Ekoweb som i tolv år bevakat ekomarknaden i sin marknadsrapport konstaterar i senaste upplagan att det här är första gången sedan de började sin bevakning som den svenska marknaden backar.
– Nu tappar samtliga stora aktörer i dagligvaruhandeln ekoandelar för tredje året i rad. Mot strömmen går däremot Systembolaget, Lidl och e-handeln som ökar sin försäljning. Trots detta tappar den svenska ekologiska livsmedelsmarknaden ekoandelar totalt sett, säger Olle Ryegård, chefsanalytiker, Ekoweb i en kommentar.
Den svenska ekologiska livsmedelsmarknaden tappar också marknadsandelar med 0,3 procentenheter från 9 procent 2019 till 8,7 procent 2020. Inom e-handeln har försäljningen dock ökat.
Enligt Olle Ryegård är en av de bidragande orsakerna till tappet att dagligvaruhandeln minskat sin marknadsföring av ekologiska varor de senaste fyra åren.
– Enligt analysföretaget Matpriskollen så har ICA minskat sina ekologiska kampanjer med 50 procent och generellt har dagligvaruhandeln minskat sina kampanjer med 33 procent sedan 2016. Det påverkar naturligtvis försäljningen av premiumvaror såsom de lite dyrare ekologiska varorna som behöver mer marknadsföring för att kunder skall göra dessa val i butik, säger han.
I resten av världen har den ekologiska försäljningen ökat. Då statistiken släpar efter i flera länder är jämförelseåret 2018 men under det året går det att konstatera att försäljningen globalt ökat med 7,5 procent. I jämförelse med grannlandet Danmark skiljer sig Sverige än mer åt. Där har försäljningen under 2020 ökat med 9,7 procent och ekoandelen, mätt i värde, ligger på på 12,1 procent vilket är högst i världen.