Cannabisbolag satsar på hundgodis
Världens största producent av cannabisprodukter, Canopy Growth, siktar på att utvidga sin kundkrets till hundar. Förebilden är livsstilsgurun Martha Stewart, som redan haft stora framgångar med cannabisgodis riktat till husdjur.
Det skriver Reuters.
Cannabisbaserat godis och snacks, som gummibjörnar, brownies och drycker, var några av cannabisbranschens stora glädjeämnen under fjolåret. Nu siktar Canopy och Martha Stewart på att dominera marknaden för djurprodukter baserade på cannabidiol (CBD), en nisch som väntas öka försäljningen till 460 miljoner kanadadollar fram till 2023. Detta att jämföra med prognosen för innevarande år, som är på 170 miljoner kanadadollar enligt analysföretaget BDS Analytics.
CBD är ett icke-psykoaktivt ämne som utvinns ur hampa och som för närvarande testas för flera olika medicinska användningsområden. Canopys utbud för hundar inkluderar tuggprodukter under fyra olika kategorier – lugn, aktiv, multi samt hälsosamt åldrande. Enligt bolaget gör produkterna att hundarna blir lugnare, förbättrar deras leder och flexibilitet samt utökar deras fysiska och mentala välbefinnande.