Oatly-vd vill sätt havret på kartan
År 2013 var de 40 anställda och omsatte 260 miljoner. Idag är de nästan 800 anställda och omsatte runt 2 miljarder 2019, helt enligt logiken att hållbart också är lönsamt. Nu vill de växa ännu mer med fler produktionsanläggningar och nya processer. De har därför tagit in nya delägare vilket dock fått viss kritik. Vi har tagit pulsen på havredryckstillverkaren Oatly.
Johan Girdo är vd för havredryckstillverkaren Oatly EMEA, det vill säga Europa, Afrika, Mellanöstern och Australien. Det är en del av det globala företaget Oatly med huvudkontor i Malmö. Även om arbetet tar mycket tid hinner han även med pass på padelbanan, en sport som enligt honom har vissa likheter med företaget han arbetar för.
– Padel ligger mig varmt om hjärtat. Intresset för det har exploderat lika mycket som för Oatly, säger han i en intervju med oss.
Den som studerat Oatlys verksamhet de senaste åren kan se en stark utveckling där antalet anställda på 8 år gått från 40 till nästan 800 samtidigt som omsättningen enligt Johan gått från 260 miljoner 2013 till drygt 2 miljarder kronor förra året.
–Det är helt fantastiskt. Jag kommer aldrig mer att vara med om en sådan resa i mitt liv.
Även om de senaste åren varit starka tog det tid innan företaget verkligen fick genomslag. Det bildades redan i mitten på 90-talet efter att forskare gjort upptäckten att naturliga enzymer kan omvandla fiberrik havre till flytande föda men då var målgruppen för de nya produkterna begränsad.
– När jag kom in kommunicerade vi mot folk som var laktosintoleranta eller mjölkproteinallergiker, förklarar Johan.
Han ser flera förklaringar till varför Oatly växt så kraftigt de senaste åren. En viktig del är att många blivit mer medvetna om livsmedelsproduktionens påverkan på miljön och därför skär ned på konsumtionen av kött- och mejeriprodukter.
– Våra produkter är relevanta och våra värderingar matchar människors generella värderingar. Fler människor bryr sig om sin egen hälsa men nu på senare tid även planetens hälsa.
För Oatly fokuserar mycket på de nyttiga aspekterna av havre och att havre är ett mer hållbart alternativ med lägre koldioxidutsläpp än produktion av mejerivaror.
– Vi är inte bara ett varumärke eller en havredryck utan en havredryck som levererar ett mervärde.
Den allt större efterfrågan har inneburit att butikshyllorna ibland gapar tomma.
– När snöbollen sätter igång att rulla så är det svårt att stoppa och det är dit vi har kommit, där efterfrågan har överträffat våra resurser. Vi gör vad vi kan men vi har helt enkelt inte hunnit med att producera, berättar Johan.
För att råda bot på detta pågår just nu bygget av ytterligare ett par produktionsanläggningar, en i USA och en i Singapore. Anläggningar som ska komplettera dagens fabriker i Landskrona, Nederländerna och USA. För att klara av denna expansion har bolaget tagit in nytt kapital bland annat från olika banker men även tagit in nya delägare.
2016 gick det kinesiska statsfinansierade bolaget China Resources in som delägare vilket ledde till en del kritik. Johan menar dock att Oatly vill verka för en hållbar konsumtion globalt och att Kina då är en viktig marknad.
– Ska vi in i Kina och förändra världens största population behöver vi ha kinesiska partners på plats.
I somras gick det amerikanska riskkapitalbolaget Blackstone in som delägare när Oatly tog in knappt två miljarder i finansiering. Blackstone har tidigare fått kritik för koppling till avskogning i Amazonas. Kritik som nu lett till att en del kunder valt att bojkotta Oatly. Johan berättar att de förstod att det skulle väcka synpunkter men att det är viktigt att ha hela bilden klar för sig.
– Blackstoneinvesteringen tror vi kan visa vägen för de stora drakarna att hållbara investeringar är mer lönsamma än ohållbara smutsiga investeringar. Kan man då ha en av världens största fonder som går i bräschen för detta så kommer andra att följa efter.
Oatlys huvudfabrik ligger i Landskrona. Här tillverkas och paketeras havredrycken innan transport till kund. Foto: Oatly.
Bolaget har inte drabbats särskilt hårt av corona, även om det försenat bygget i Singapore. De kunde till och med se en viss uppgång i försäljningen i mars då många bunkrade men sedan har försäljningen planat ut och återgått till den planerade tillväxten.
Även om det gått bra för Oatly de senaste åren tror inte Johan att bolaget på något sätt nått max för sin verksamhet.
– Vi tror inte att vi sett transformering än där den vanliga människan går över till de plantbaserade produkterna. Vi tror att den kommer ganska snart.
För att möta det framtida behovet satsar bolaget på forskning och innovation. Mycket av innovationsarbetet görs vid bolagets huvudproduktionsanläggning i Landskrona men även i USA. Grunden för verksamheten är fortfarande den process som togs fram av forskare vid Lunds Universitet, med Rickard Öste i spetsen. Rickard är nu tillbaka i företaget och har startat upp en forskningsavdelning i Nederländerna.
– Vi investerar mycket i forskning och utveckling i relation till vad man normalt gör i livsmedelsbranschen. Det är där vi tror att vi har vår fördel, att vara innovativa och ligga i framkant, säger Johan och fortsätter:
– Vi har våra störst säljande produkter inom dryck men yoghurt, glass och matlagning är stora kategorier som vi egentligen bara skrapat på ytan av. Där har vi otroliga tillväxtmöjligheter. Därför är förädlingen av havrebasen det vi lägger innovationspengar på.
Förutom att ta fram nya processer för att tillverka nya produkter berättar Johan att de även arbetar för att göra produktionsprocesserna bättre och renare, ta vara på spillvatten och minska energianvändningen. Bland annat bygger de nu ett reningsverk i Landskrona för att minska belastningen på det kommunala avloppsreningsverket.
Det finns även utmaningar att ta tag i.
– Hela livsmedelsindustrin behöver transformeras. Vi behöver titta på vad vi äter och hur mycket vi äter. Alla från producenter till regeringar måste ta sitt ansvar att förstå vilka utmaningar vi står inför rent hållbarhetsmässigt och agera därefter.
En annan utmaning är enligt Johan att bibehålla den kultur som finns inom Oatly samtidigt som bolaget växer kraftigt.
– Vi lägger mycket resurser för att bibehålla våra värderingar. Jag tycker att vi hittills har lyckats väldigt bra med det, men ser också att det är utmaningar när man blir större.
Johan ser framemot att fortsätta vara en del i ett växande bolag.
– Det här är en bransch som är spännande, dynamisk och livsnödvändig. Alla måste äta. Det finns otroliga möjligheter men vi måste vara varsamma så att vi inte dränerar världens resurser. Det är det vi tycker vi är så duktiga på, att hålla hållbarheten i fokus.
Johan Girdo BEFATTNING: Vd för Oatly EMEA vilket innefattar Europa, Afrika, Mellanöstern och Australien. KARRIÄR: Började som kommersiell direktör inom Oatly våren 2013 och blev ansvarig för EMEA 2019. Innan Oatly hade han flera olika chefsroller hos Bang & Olufsen. FAMILJ: Gift och tre barn, 18, 16 och 13 år. FRITIDSINTRESSEN: Mycket idrott och framförallt padel. |
FAKTA Oatlys process
|