HK Scans nya chef ser likheter mellan kött, kaffe och hockey
Efter 22 år, varav 12 som vd, på Löfbergs valde Lars Appelqvist att lämna företaget han jobbat för under hela sitt yrkesliv. I stället för att fylla på de svenska konsumenternas kaffekoppar kommer han nu som executive vice president på HK Scan Sverige överse deras pålägg och middagar.
– Det var otroligt blandade känslor med att lämna Löfbergs, vemodigt att lämna alla människor, som man i flera fall varit med och anställt en gång i tiden, men jobbet på HK Scan var helt enkelt för roligt att tacka nej till. Det hade såklart varit bra att jobba kvar på Löfbergs men inom mig hade jag sagt att om jag får möjligheten att ta ett sådant här jobb så ska jag ta den, säger Lars Appelqvist.
Det var en tid innan jul, den 16 december, som Lars Appelqvist gjorde sin första dag på det nya jobbet och under tiden sedan dess har han satt sig in i företagets och koncernens långa och avancerade värdekedjor och hur dessa interagerar med varandra.
– Nu börjar jag få lite grepp om helheten. Det är mycket stora siffror att hålla reda på, vi är väldigt fokuserade på siffrorna här, och där har jag en liten bit kvar innan jag är nere i alla detaljerna.
Men hur mycket skiljer det sig åt att jobba med kaffe mot att jobba med kött? Enligt Lars Appelqvist är de två branscherna inte helt olika.
– Likheterna är nog ändå att vi har en konsument där med samma drivkrafter. En annan likhet är att det är en lång värdekedja med stora utmaningar ur ett hållbarhetsperspektiv. Vi pratar mycket om ansvar på både Löfbergs och HK Scan. Finns det inte balans i värdekedjan så har man ingen affär om tio år, säger Lars Appelqvist.
– Sedan pratar man mer om det sociala ansvaret inom kaffe, medan det på HK Scan handlar mer om miljö och djuromsorg. Det jag tar med mig från Löfbergs är den approachen eftersom det tar tid att ändra på saker när man också måste ta hela ansvaret och inte kan peka på någon annan.
HK Scan haft några tuffa år bakom sig med sviktande lönsamhet men efter nysatsningar och effektiviseringsprogram visade den senaste rapporten på att koncernen vänt uppåt igen, inte minst i Sverige. Samtidigt har coronapandemin varit en utmaning.
– Vi har en foodservice-affär som stannat upp totalt. Vi har dock varit duktiga på att ställa om till dagligvaruhandeln där vi har sett en efterfrågan på svenskt kött. Vi har lyckat hålla uppe omsättningen men det har varit en väldigt tuff period.
Enligt Lars Appelqvist kommer pandemin att få långsiktiga effekter för hela branschen.
Lars Appelqvist
Ålder: 47
Bakgrund: Löfbergs sedan 1998.
Utbildning: Högskolan Dalarna marknadsföring och nationalekonomi
Intressen: Träning, olika former av konditionsidrott. Ungdomsledare i olika ungdomslag.
Familj: Fru Annika tre barn 14, 11 och 9.
Mentor/Förebild: Anders Löfberg, styrelseordförande när jag blev vd.
Bästa beslut: Byta jobb till HK Scan
Skulle helst äta middag med:
Sebastian Coe, OS-mästare i löpning från 1980-talet.
– Vi kommer att ha ett helt annat landskap inom foodservice efter corona, och vi måste angripa det på ett annat sätt än tidigare och vara snabbrörliga och flexibla. Vi ser hur affären flyter ihop där gränsen mellan dagligvaruhandeln och foodservice försvinner samtidigt som nya aktörer dyker upp. Samtidigt skiljer inte konsumenten på dagligvaruhandel respektive foodservice utan bara ser till vilket verkligt behov som skall fyllas.
Lars Appelqvist har förutom sin roll inom HK Scan även varit engagerad i ett flertal styrelser och är sedan fem år tillbaka ordförande för Livsmedelsföretagen, vilket gett honom ett lite annat perspektiv.
– Vi har HK Scan med miljarder i omsättning ner till bagerier med en anställd bland alla 800 medlemmar. Frågor för den lilla är inte viktiga för den stora och tvärtom. Men branschen har en viktig samhällsfunktion som är viktig inte bara från ett livsmedelsperspektiv utan även ur ett samhällsperspektiv. Vi har över 50 000 anställda och vi finns och skapar arbetstillfällen på landsbygden och skapar efterfrågan på svenska råvaror. Just nu ser många till exempel inte kött och chark, eller livsmedelstillverkning i stort, då många nyexaminerade väljer andra vägar för att hitta jobb. Man tänker kanske enkla, monotona jobb och få utvecklingsmöjligheter när man tänker på livsmedelsbranschen. Man ser inte all innovation och utveckling som faktiskt finns här-
En av de styrelser som Lars Appelqvist sitter i är hemmalaget Färjestad BK. Enligt honom finns här en del likheter mellan de två, till synes olika, verksamheterna.
– Ja dels så man vill ju vinna hela tiden; så är det ju! Dels så är även den branschen, för även hockey är en bransch, väldigt påverkade av konsumtionsbeteenden. Det är stort fokus på värderingsfrågor där man i båda fallen vill försöka förstå varför konsumenten går för att se på en Färjestadsmatch eller köper en produkt från Scan. När man går från en match inser man att det finns olika målgrupper där en del kanske inte nödvändigtvis är där för spelet så mycket som för gemenskapen. Så är det även med livsmedel.
Vad har du fokuserat på hittills?
– Jag har fokuserat på att lära mig verksamheten, lära känna människorna. Förstå hur vår koncern fungerar, hur siffrorna hör ihop. Förstår vår värdekedja som är ganska lång och komplex.
Vad är viktigast just nu?
– 2019 startade ett turn-around program för HScan och vi fortsätter att fokusera på det. Sen ska vi skapa en tillväxtresa de närmaste 4 åren.
Vad händer om fem år?
– Om fem år så har vi sannolikt fått en hel del svar på hur alla underliggande trender slår igenom, som tex digitaliseringen, växande e-handel och att retail och food-service som blir allt mer sammanflätande samt ändrade konsumtionsmönster. Kommer man tex äta ute på samma sätt även efter pandemin.