Lidl lanserar ny kvalitetsmärkning med Eurofins
Tillsammans med det stora laboratorieföretaget Eurofins lanserar Lidl Sverige nu en ny kvalitetsmärkning – ”Kvalitetstestad av Eurofins”.
Först ut att få den nya märkningen är Lidls sortiment av färsk frukt och grönt.
– Vi har högt ställda krav på vår färska frukt och grönt, högre än vad svensk- och EU-lagstiftning kräver. Vi genomför testerna för att säkerställa att våra varor uppfyller de krav vi ställer på bland annat användning av bekämpningsmedel. Genom samarbetet med Eurofins och den nya märkningen vill vi få fler konsumenter att bli medvetna om vårt kvalitetsarbete och att hög kvalitet inte behöver kosta skjortan, säger Mia Brodén Borgvall, kvalitetschef på Lidl Sverige.
Stora delar av Lidls sortiment testas regelbundet av Eurofins. Lidls färska frukt och grönt får innehålla högst en tredjedel av den lagstiftade nivån av bekämpningsmedel, vilket gör Lidls policy till den tuffaste i branschen, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Den nya märkningen innebär bland annat att de varor som märkts testas regelbundet med en förutbestämd frekvens och ingår i ett väldokumenterat kvalitetssystem. Alla nya odlare granskas och alla nya varor testas och analyseras.
– För oss som laboratorieföretag känns det uppfriskande och nytänkande att på ett så tydligt vis lyfta fram kvalitetsarbetet i kommunikation med kunderna. Vi har arbetat med Lidl i många år, och vet vilken fokus Lidl lägger i sitt kvalitetsarbete, säger Henrik Jonsson, vd för Eurofins Food & Feed Testing i Sverige.
Om den nya märkningen slår väl ut kommer den utökas till ytterligare delar av Lidls sortiment.