Fem hinder för ökad livsmedelsexport
Den svenska livsmedelsexporten uppgick förra året till 63 miljarder kronor i värde men livsmedelsindustrin har fortfarande en relativt låg exportandel på cirka 30 procent av omsättningen.
Nu har Livsmedelsföretagen sammanställt en rapport där de stolpar upp vad de ser som de fem största hindren för svensk livsmedelsexport.
– Sverige är en liten och extremt konkurrensutsatt marknad med små marginaler, och för ett livsmedelsföretag som vill växa så är exporten ofta nyckeln till lönsamhet. Men idag är det alldeles för svårt och dyrt för alla utom de största företagen att ta sig ut på nya marknader. Det måste vi ändra på om vi vill att den svenska livsmedelsindustrin ska finnas kvar och utvecklas, säger Björn Hellman vd på Livsmedelsföretagen i en kommentar.
De fem förslagen i rapporten är:
- Förlegade avtal med nyckelmarknader
- Brist på handelsrepresentation
- Köer och handläggningstider
- Exportförbud för viktiga handelsvaror
- Begränsad tillgång till nya marknader
I rapporten föreslås även policyförslag som ska öka livsmedelsexporten som bland annat ökat antal lantbruksråd med främjaruppdrag och ökad dialog med Norge om landets importrestriktioner.