Kyckling, öl och chips – vad bidrar årets leverantör med?
Priset som årets leverantör har delats ut ända sedan Dagligvarugalan startade för mer än tio år sedan och har sedan dess gått till kända aktörer som Spendrups, Picadeli och Santa Maria. Just nu pågår arbetet för fullt med att hitta nästa vinnare och frågan är om det går att hitta en gemensam nämnare som utmärker en vinnare.
– Det gemensamma med de företag som vunnit är att de har goda värderingar och god affärssed. Med det sagt är det inga pushovers vi pratar om utan företag som gemensamt med kedjorna hittat en väg framåt, säger Johnny Lönnberg, försäljningsdirektör på Clearon som suttit i juryn för Årets Leverantör i flera år.
Lyhördhet och transparens är ord som återkommer när man går igenom motiveringar av tidigare års vinnare och läser vad de själva sett som bidragande till sin vinst på Dagligvarugalan.
– I vår kycklinguppfödning finns inga konstigheter, vi är transparenta, en del av nyckeln till vinsten som Årets leverantör i Dagligvarugalan 2018, sa Martin Starkman, försäljningsdirektör på Kronfågel till Fri Köpenskap då.
Även förra årets vinnare Estrella betonade hur de lagt prestigen åt sidan för att fokusera mer på kundnytta och dialog med de enskilda butikerna framför toppstyrning och inflexibla kampanjer.
–Vi har ett stort fokus på att försöka förstå butikerna och vad som är viktigt för dem. Då handlar det om allt från exponeringar och sortiment till avdelningens placering, säger Patrik Stockelid, försäljningsdirektör på Estrella.
Genom åren har det främst varit stora eller mellanstora företag som vunnit men enligt Johnny Lönnberg har det funnits mindre företag som fallit på målsnöret och enligt honom är det en kategori för de allra flesta.
– Även om det finns en komplexitet med att uppfylla alla kriterier så finns det en möjlighet att vinna för alla, det handlar om att spela sina kort rätt med de möjligheter man har. Man är inte exkluderad bara för att man är en mindre aktör, säger han.
Har synen på vad som är en bra leverantör ändrats med åren?
– I vissa avseenden tror jag det. Från handelns sida tittar man mer specifikt på vad den specifika aktören kan bidra med, man tittar på varje enskild aktör vad som kan ge kategoritillväxt. De stora leverantörerna kan både ha en premium-vara och sen a, b och c-varor men man ser också om den mindre eller lokala aktörenen kanske har den sista pusselbiten.
De som vunnit priset som Årets Leverantör har hittills varit traditionella livsmedelsproducenter men det finns inget som säger att en framtida vinnare måste tillverka vare sig chips, öl eller kycklingklubbor. Ett exempel på det är Från Sverige-märkningen som 2020 var med bland de tre finalisterna.
– Jag skulle vilja slå ett slag för digitaliseringen i allmänhet. Mycket handlar nu om om att dra nytta av ny teknik och dra insikter av vad det tillför, att jobba ännu mer insikts- och datadrivet. Det handlar om att tillföra nytta i värdekedjan och det finns flera än bara de vanliga livsmedelsproducenten som driver branschen framåt just nu.
Glöm inte att nominera ditt bidrag till Årets Leverantör på Dagligvarugalan 2021 här
Tidigare vinnare Årets Leverantör:
2020: Estrella
2019: Spendrups
2018: Kronfågel
2017: Di Luca
2016: Picadeli
2015: Kung Markatta
2014: Findus
2013: Procordia
2012: Santa Maria
2011: Di Luca Di Luca
2010: Dr Oetker