Midsona utmanas av förra årets bunkring
Midsonas organiska tillväxt mötte utmaningar i form av förra årets bunkringseffekter när pandemin slog till.
Det skriver vd Peter Åsberg i rapporten för det första kvartalet 2021.
"Med tanke på den varuhamstring som skedde i första kvartalet 2020 i samband med inledningen av pandemin var jämförelsesiffrorna i första kvartalet detta år utmanande. April 2020 var den sista hamstringsmånaden och därefter möter vi mer normala jämförelsetal", skriver vd:n.
Bolagets nettoomsättning steg i det nyss gångna kvartalet med 2 procent till 965 (946) miljoner kronor, men justerat för förvärv och valuta sjönk tillväxten organiskt med cirka 6 procent.
"Våra prioriterade varumärken klarade sig betydligt bättre, främst drivet av en fortsatt framgångsrik utrullning av Davert och Happy Bio", skriver Peter Åsberg.
Under kvartalet har bolaget utvärderat förvärv i Europa. Pandemin har dämpat aktiviteten på förvärvsmarknaden, men Peter Åsberg ser nu tecken på att den börjar komma i gång igen och att bolaget har kommit in i en del "processer och lovande diskussioner".
"Jag hoppas och tror att vi i enlighet med vår strategi kan göra ytterligare komplementförvärv i någon av våra tre regioner under 2021", skriver vd:n.
Midsona redovisar ett justerat ebitda-resultat för det första kvartalet 2021 om 94 miljoner kronor (107).
Resultat efter skatt landade på 33 miljoner kronor (47). Resultatet per aktie uppgick till 0:50 kronor (0:72).