23948sdkhjf

Nestlé utmanar med egen vegomjölk

Den globala marknadsledaren inom livsmedel, schweiziska Nestlé, utmanar svenska börsnoteringsaktuella Oatly inom segmentet grödobaserad mjölkdryck.

Nestlé lanserar en ny mjölkdryck i Europa baserad på gula ärtor under varumärket Wunda, framgår av ett pressmeddelande.

Det schweiziska bolaget har tidigare fokuserat satsningar på vegetariska substitut för köttprodukter och Wunda är det helt vegetabiliska varumärket mot mjölksegmentet, enligt Financial Times som också lyfter fram konkurrenssituationen med Oatly. Nestlé-varumärket Nesfit har sedan tidigare vissa grödobaserade dryckesversioner på hyllor i Brasilien.

Talespersoner för Nestlé ger uttryck för en marknadstillväxt för segmentet som inte liknar någon annan mejeriprodukt.

"Vi skulle inte gå in i den här marknaden om vi inte trodde oss vara i position för att bli en vinnare", säger Cédric Boehm, Nestlés mejerichef över Europa, Mellanöstern och Nordafrika.

En annan spelare som Nestlé tar upp konkurrensen med är den franska rivalen Danone, som bland annat äger mandelmjölksmärkena Alpro och Silk.

Wunda kommer initialt lanseras i Frankrike, Nederländerna och Portugal, men målet är en bredare lansering vad det lider.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081