23948sdkhjf

Stark tillväxt för Lohilo

Livsmedelsbolaget Lohilo Foods, med fokus på glass, dryck och functional foods, uppger att det första kvartalet kännetecknades av fortsatt positiv utveckling på hemmamarknaden, med en tillväxt på 20 procent på den svenska marknaden.

Det framgår av delårsrapporten från glassbolaget för det första kvartalet.

"Den svenska marknaden fortsätter att gå starkt. Vi förstärker våra positioner inom dagligvaruhandeln och ökar vår tillgänglighet betydligt. Särskilt positivt är alla de nya produktlistningar som erhållits under de viktiga lanseringsfönstren under våren", kommenterar vd Tyrone Andersson i rapporten.

Den svenska e-handeln fortsätter att utvecklas mycket starkt med ökad trafik och konverteringsgrad, skriver han.

"Detta har resulterat i all-time-high-försäljning under kvartalet", heter det.

Däremot har de olika pandemirestriktioner som genomförts runtom i världen gjort att exporten utvecklats svagare än planerat.

"Den finska marknaden samt Mellanöstern fortsätter, till trots att utveckla sig starkt. Den kinesiska e-handelsstarten har utvecklats enligt plan och vi fortsätter att bygga vårt varumärke. Nya produktlistningar i bland annat Holland och Tyskland gör att efterfrågan bör öka så snart pandemin släpper sitt grepp", skriver Tyrone Andersson.

Lohilos aktie öppnade torsdagens börshandel 14 procent ned.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094