Chefsintervju: Hållbart och tex-mex är framtiden för Paulig
– Det finns inget motsatsförhållande mellan att driva en kraftig hållbarhetsagenda och lyckas driva vinst. Vi har kategorier som varit snabbväxande samtidigt som vi dragit ner på deras klimatavtryck.
Det säger Henrik Samuelson, chef för Paulig Scandinavia & Central Europe. Och det är inte bara tomma ord. Sedan 2014 har det finska livsmedelsföretaget med tio fabriker i sex länder lyckats minska utsläppen från dessa med 98 procent och nyligen lyckats certifiera sina fabriker i Landskrona, Mölnda, Vuoasaari och Järvenpää. Målet är att alla butiker ska certifieras senast 2023.
– Hållbarhet är inget nytt för Paulig, det har vi jobbat med väldigt länge eftersom vi är ett familjeföretag som har funnits 145 år har vi alltid tänkt på framtiden. Det är inte gratis, men vill man vara branschledande måste man investera ganska tidigt. Vi tror att det kommer att betala av sig på sikt, säger Henrik Samuelson.
– Det som är det centrala i vårt företag är att driva smakupplevelser och samtidigt en ambitiös hållbarhetsagenda. Utmaningen är att hitta det som konsumenterna vill ha. Smakar det inte gott spelar det ingen roll hur hållbart det är, då kommer ju ingen att köpa det i alla fall.
Paulig har satsat brett på hållbarhetsarbetet och bland annat infört koldioxidneutrala lastpallar i verksamheten använt tallolja som förnybart råmaterial i sina kaffeförpackningar och minskat växthusgasutsläppen i den egna verksamheten med 18 procent. Men det största arbetet har hittills skett i fabrikerna.
Titel: chef för Paulig Scandinavia & Central Europe
Ålder: Nyss fyllda 50
Familj: Gift och tre barn 17, 15, 11 år
Fritidsintressen: Cykling, löpning, segling och skidåkning.
Utbildning: civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm.
Bakgrund: Flera roller inom Orkla, Lindt och Unilever.
Förebild: Jag tycker att Greta Thunberg har gjort mycket positivt för att få ökat fokus på klimatfrågan på kort tid.
Bästa beslutet just nu: Att jag tagit har upp tennisen efter 30 års uppehåll. Jag spelar med ett gammalt racket och är ringrostig, men det är fantastiskt roligt.
– Vi har jobbat med alltifrån förnyelsebara energikällor, el och gas. energieffektiva maskiner och LED-belysning. Det kräver en dedikation och att man inte ser varje insats som isolerad. Vi har lyckats med fyra fabriker och vi har sex kvar. Det kommer gå, men det gäller att kavla upp ärmarna, säger Henrik Samuelson.
Paulig har satt upp en hållbarhetsstrategi fram till 2030 baserad på FN:s globala mål där det bland annat ingår att minska de egna utsläppen från den egna verksamheten med 80 procent och från värdekedjan med 50 procent. Men hur mycket kan man egentligen minska utsläppen?
– Det blir alltid avfall kvar vid produktion som man inte kommer bort ifrån. Rent fysiskt kan man inte få bort de sista procenten men man kan klimatkompensera med till exempel skogsprojekt. Lägga fokus på de sista stegen. I teorin skulle hela kunna branschen bli koldioxidneutral men då måste vi radikalt förändra vad vi äter och hur vi odlar, säger Henrik Samuelson.
Samtidigt med hållbarhetssatsningarna har Paulig inte bara ökat i omsättning under 2020 men även fortsatt växa inom tex-mex-kategorin med 7,6 procent.
– Tex-mex är en framgångshistoria som det är kul att berätta om. Sverige är tvåa efter Norge i konsumtion per capita och vi ser tillväxt i flera europeiska länder som till exempel Holland och Österrike men även globalt i Singapore och Hongkong säljer det bra.
Det stora globala intresset har bland annat föranlett Paulig att påbörja byggandet av en ny tortillafabrik i Roselare i Belgien.
– Den nordiska marknaden är väldigt viktig för oss men vi ser aytterligare möjligheter för tillväxt i Europa och då är det viktigt att ha kapacitet för att kunna växa.
Vad är det som gör att tex-Mex fortsätter att växa?
– Tex Mex har en del saker som gör det unikt. Det är framförallt ett enkelt koncept med stor variation. Det finns den personliga biten där du kan plocka det du vill och den sociala där du träffar vänner och familj runt middagsbordet Sedan driver det också våra kunders försäljning. Ofta betyder en tacomiddag en dubblering av varor som hamnar i kundkorgen.
Går det att utveckla konceptet efter alla dessa år?
– Ja, vi har nyligen lanserat det vi kallar nästa generations tacos – "Next Mex” – som sticker ut lite mer i smakerna och ger mer av en restaurangkänsla hemma. Det är ett premiumkoncept som konsumenterna är nyfikna på och som vi ser växa. Så visst går det att ta tacos till nästa nivå.
Tre frågor:
Vad har du fokuserat på hittills?
Mycket fokus de senaste åren har varit på vår nya strategi där våra ambitioner inom hållbarhet och tillväxt knutits samman. Ett resultat av strategin var en ny organisationsmodell, som nu är genomförd. Sedan har naturligtvis hanteringen av Covid-19 haft ett stort fokus det senaste året.
Vad är viktigast just nu?
Att fortsätta den fina tillväxtresan vi har inom hela vår portfölj, inte minst för Tex Mex. Det handlar om att ta fram nya spännande smaker, expandera geografiskt och kombinera det med vår hållbarhetsagenda. Men också att anpassa oss till de nya förutsättningar som växer fram efter covid-19, som till exempel en kraftigt ökad e-handel.
Vad händer inom 5 år?
Megatrenderna kring fokus på hälsa och hållbarhet kommer vara ännu starkare. Det ökade intresset för matlagning håller i sig i takt med att det blir ett mer flexibelt arbetsliv och växtbaserad mat tar allt mer plats på middagsbordet. Vi ser att allt fler får upp ögonen för våra koncept och produkter, inte minst internationellt, vilket bidrar till att vi kommer vara ett av de mest snabbväxande, hållbara livsmedelsföretagen i Europa.