Picadeli korsar atlanten – satsar på USA
Picadeli som expanderat kraftigt på den europeiska marknaden fick ta en paus under coronapandemin men nu är det dags att ta konceptet vidare till amerikanska livsmedelsbutiker.
– Vi ska lansera konceptet tillsammans med en av USA:s ledande livsmedelskedjor, dessutom har vi flera pågående diskussioner med andra stora aktörer, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Picadeli och Greenfood Group i en kommentar.
Den amerikanska marknaden är mer mogen än många andra men Picadeli har noterat att pandemin har lett till att många av de större kedjorna sett sig om efter koncept med högre livsmedelssäkerhet som är enklare att sköta. Företaget tror även att det finns en lucka mellan fast food och fast casual där Picadeli anser sig ha ett sortiment som liknar fast casual men har en prisbild närmare fast food. Även intresset för växtbaserad mat har växt i USA.
– 90 procent av våra produkter är vegetariska och 70 procent veganska, det gör att vi har ett attraktivt och brett sortiment som vi nu gör tillgängligt på en marknad där intresset för att äta växtbaserat kontinuerligt ökar, säger David von Laskowski.