Bevakning: Framtidens logistik för norsk sjömat
Euroavia höll i slutet av förra veckan sin digitala konferens ”The Future of Norwegian Seafood Air Logistics” där man bjöd in representanter från flygfraktsektorn för att diskutera globala trender, flygfraktens framtid och hur logistiken som rör norsk sjömat kommer att vara strukturerad efter pandemin.
I en paneldebatt med Max Knagge, SAS Cargo; Trond Örjan Olsen, DHL Global Forwarding; Ivar Raugstad, Mowi Markets Norway; Rob Veltman, Qatar Airways; Chris Jaabæk, Air Cargo Logistics AS och Jonathan Celetaria, AirBridgeCargo Airlines diskuterades bland annat hur man ska kunna säkerställa fraktkapacitet när det gäller exporten av sjömat från Norge. Under pandemin har man framför allt använt sig av så kallade ”preighters”, alltså ordinarie passagerarflygplan som använts för frakt. När pandemin nu börjar att lätta behöver preighters fasas ut till förmån för passagerarna.
– Vi har varit bortskämda med kapacitet på vanliga passagerarflyg men i takt med att vi börjar resa igen minskar utrymmet för cargo, sa Rob Veltman och fortsätter:
– Flygbolagens planer för att öppna rena passagerarlinjer är på plats, men efterfrågan från kunderna är flyktig och finns inte riktigt än.
Rob Veltman menar att Qatar Airways kommer att behöva ta aktiva beslut när marknaden börjar dra igång.
– Passagerarflygen ska generera vinst och frakt kan optimera den vinsten. Så snart det drar igång behöver vi göra ett val, var ska vi plocka bort passagerarflyg att möta efterfrågan och kan vi kompensera för det i vårt nätverk? Det handlar om utbud och efterfrågan, inte bara vad gäller frakt utan också vad gäller passagerarflygen. Tittar man specifikt på Norgemarknaden så har vi sex flyg per vecka till Oslo. Om vi behöver plocka bort ett av flygen, kan vi ersätta det med ett passagerarflyg? Frågan är var vi ska allokera flygen någonstans.
Han menar att det fortfarande råder stor osäkerhet kring hur det kommer att utveckla sig och att det kan ta upp till tre år innan man är tillbaka i normalt läge.
Max Knagge, SAS Cargo, menade att efterverkningarna av pandemin kommer att pågå ännu ett tag och till flygfraktens fördel.
– Våra långflyg idag till exempel drivs av frakt, och i många fall av just export av sjömat.
Idag går cirka 60 procent av exporten på väg från norra Norge, vilket samtliga talare samstämmigt menade är ohållbart.
– Industrin behöver tänka om och se längre än till enbart sitt eget område när det gäller hållbarhet, sa Max Knagge.
Man diskuterade också ett behov av andra knutpunkter än Oslo för att dels minska trycket på huvudstaden, dels snabba på exporten direkt från norra Norge till exempelvis Kina, Japan och Sydkorea.
– Ju snabbare leverans av lax, desto högre pris, sa Rob Veltman. Men vi behöver tänka både hållbart och att kapaciteten är pålitlig.