Orkla lanserar lättviktsglasburk
Orkla lanserar en ny lättviktsglasförpackning för livsmedel. Glasburken minskar koldioxidutsläppen kopplade till förpackningen med 10 procent. Först ut att gå över till den nya lättviktsburken är Orklas hållbara varumärke Frankful.
För livsmedelsbranschen är det helt nytt med lättviktsglas i större skala. Tekniken används redan idag för vinflaskor, men i livsmedelsbranschen är det här första gången.
– Det finns redan en del glasburkar som kallas lättvikt, men med den här nya glasburken som vi utvecklat till vår tacosås, har vi ytterligare reducerat vikten utan att det påverkar burkens styrka. Den är lika tålig som konventionella, säger Cecilia Isaksson Sajland, innovationsdirektör på Orkla Foods Sverige.
Att reducera vikten gör att man sparar energi, men man minskar också användning av själva materialet som används för tillverkning av glasburkarna. Burkarna blir lättare, vilket minskar koldioxidutsläppen vid både tillverkning och transport, jämfört med en konventionell glasburk.
– Förpackningar är en viktig del av alla våra produkter och vi arbetar kontinuerligt med att minska miljöpåverkan av dessa. Det här är ett spännande steg för oss och det finns stor potential framåt att använda lättviktsglas till fler av Orklas produkter, säger Cecilia Isaksson Sajland.
Burkarna tillverkas på Själland i Danmark, bara drygt två timmars körning ifrån skånska Tollarp där Orkla tillagar Frankful tacosåser. Burken är helt återvinningsbar och kan även precis som en konventionell glasburk produceras av till viss del återvunnet glas
Först ut med den nya lättviktsglasburken är Frankful Taco Sauce Hot och Medium, och Frankful Tangy Apple Salsa som från och med sommaren säljs i den nya förpackningen.