23948sdkhjf

Bravo går över till papperssugrör

I linje med Plastinitiativet reducerar Skånemejerier mängden plast i förpackningarna för Sveriges mest köpta juice, Bravo.

– Våra förpackningar ska ha ett så litet klimatavtryck som möjligt, säger marknadschef Martina Pettersson.

Bravo minskar mängden plast i flera förpackningar. Plastsugrören på portionsförpackningarna byts ut till sugrör i papper, vilket innebär en minskning av plast med cirka 1.5 ton per år.

Dessutom tas plastfönstren som finns på Bravo Smoothie-sortimentet bort. Det innebär en minskning av plast med hela 20 procent, och ett 25 procent lägre koldioxidutsläpp per förpackning.

– Bravo är marknadsledare inom både juice och smoothies och med det kommer ett större ansvar. Vår ambition är att förpackningarna ska skydda innehållet, minska svinnet och samtidigt ha ett så litet klimatavtryck som möjligt, säger Martina Pettersson, marknadschef på Skånemejerier.

2018 lanserade branschorganisationen DLF (dagligvaruleverantörernas förening) Plastinitiativet, med målsättningen att de plastförpackningar som medlemsföretagen sätter på marknaden, och som omfattas av producentansvars­förordningen, ska gå att materialåtervinna.

Initiativet är tänkt att bidra till att förbättra plastens materialåtervinningsgrad enligt Förordning (2018:1462) om producentansvar för förpackningar.

Skånemejerier skrev redan år 2019 på Plastinitiativet. De företag som skriver under åtar sig att redan år 2022 kunna leva upp till målet.

– Skånemejerier ligger idag på 89 procent materialåtervinningsbara förpackningar och nu fokuserar vi för att nå 100 procent till år 2022, säger Skånemejerier hållbarhetschef Jeanette Flodqvist.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.089