23948sdkhjf

Orkla breddar med nytt affärsområde för alternativa protein

Lanserar växtbaserade varumärket Naturli på bred front.

Orkla vill växa inom området alternativa protein och inrättar därför nu ett nytt affärsområde: Orkla Alternative Proteins. Till 2025 har koncernen som mål att omsätta tre miljarder kronor i växtbaserade livsmedel. 

– Potentialen på våra nuvarande hemmamarknader och i nya områden är stor. Jag ser fram emot att komma igång med att rekrytera nyckelpersoner till OAP-organisationen och att arbeta nära alla som redan är engagerade i att bygga upp Orklas växtbaserade verksamhet, säger Elin Tveito Lidman, som utsetts till vd för Orkla Alternative Proteins i en kommentar

Samtidigt som det nya affärsområdet inrättas väljer Orkla också nu att lansera det danska varumärket Naturli på bred front. Idag säljs Naturli i några få kanaler i Sverige men varumärket är marknadsledande i Danmark och säljs i ett flertal länder.

– Vi ser att potentialen för Naturli’ är stor. Fler och fler konsumenter vill ha hälsosammare, mer hållbara alternativ som är riktigt goda. Framförallt ser vi att våra konsumenter efterfrågar växtbaserade alternativ, inte bara som alternativ till kött utan även till traditionella mejeriprodukter, säger Maria Tilly, marknadsdirektör på Orkla Foods i Sverige, i en kommentar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094