23948sdkhjf

Ökad försäljning för bryggerijättarna

I takt med att restriktionerna för barer och restauranger lättar har efterfrågan på drycker också ökat i världen.

Det visar sig inte minst i siffrorna från världens största bryggerier där bland annat Heineken under andra kvartalet uppvisar en vinst på 101,70 miljarder kronor för första halvåret 2021. Det är en tillväxt på åtta procent.

Även världens största bryggerikoncern AB Inbev har haft framgångar och med en halvårsomsättning på 221,90 kronor, en tillväxt på 21 procent i jämförelse förra året.

Båda bryggerierna tror dock att, även om restriktionerna på håll lättats, så kommer Covid-19-pandemin att fortsätta att påverka den internationella marknaden.

– Covid-19 fortsätter att vara en faktor och just nu har den störst påverkan på viktiga marknader i Asien och Afrika, säger Dolf van den Brink vd på Heineken i en kommentar.

AB Inbev är världens största bryggeri och Heineken hamnar på andra plats. Det tredje största bryggeriet, Carlsberg, presenterar sina halvårsresultat den 18 augusti.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.14