Premium Snacks ökade i omsättning
Det Spotlightlistade snacksbolaget Premium Snacks nettoomsättning för det andra kvartalet ökade till 84,8 miljoner kronor, jämfört med 76,5 miljoner för samma period 2020. Bruttomarginalen ökade till 43,1 procent (39,1%).
Ebitda-resultat uppgick till 6,3 miljoner kronor (3,8) och resultat före skatt ökade till 3,1 miljoner kronor (0,6).
Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 3,4 miljoner kronor (-0,8).
Det är de långsiktigt strategiska produktsegmenten förpackat under varumärkena Exotic Snacks och Gårdschips som hade den starkaste tillväxten under andra kvartalet. Exotic Snacks lösviktskoncept är fortsatt påverkat av covid-19 men med en successivt starkare försäljning under andra kvartalet i förhållande till motsvarande period föregående år. Även exporten har hämmats genom att satsningarna här har fått stå tillbaka men tillväxten har likväl varit positiv, skriver vd Anna Wallin Krasse.