Nya sorters sjömat kräver förändrat synsätt
Utfiskade hav och klimatförändringar i kombination med en ökande befolkning som behöver mer och nyttigare mat. Kommer det att fungera i längden eller behövs det nya sorters sjömat?
Vad vi äter från våra sjöar och hav skiljer sig mycket åt i både tid och geografi. Hummer som idag anses vara en delikatess var en gång i tiden fattigmansmat, lax och torsk har båda varit det och för 20-30 år sedan var sushi, rå fisk, knappast något var och varann svensk beställde på restaurang.
En fisk som länge ansetts vara en så kallad skräpfisk är braxen. Men smakmässigt skiljer den sig inte mycket åt från annan, mer populär, fisk.
– Vi tycker att vi borde äta fler av de arter som finns i våra hav, vattendrag och sjöar och efter att ha utvärderat olika alternativ för ett pilotprojekt landade vi på braxen, säger Christin Hanssen, projektledare Framtidens mat på Axfoundation
Problemet med brax är att den är för benig men under ett tre år långt projekt utvcklades till slut en ny process som idag kan färsera inte bara brax, men även annan fisk, och därmed få ut nästan 10 procent mer råvara ur samma skrov.
Axfoundation har nu gått vidare till att titta på andra områden som kan förbättras nu senast har det varit fiskfoder som legat i fokus.
I dagens fiskodlingar används fiskfoder som till stor del består av och soja och fiskmjöl från vildfångad fisk och det är problematiskt ur hållbarhetssynpunkt. I projektet Fem ton grön fisk i disk arbetar vi för att ta fram ett fiskfoder som fungerar lika bra som konventionella fiskfoder i fiskodlingen och som samtidigt är gjort på hållbara ingredienser, säger Christin Hanssen.
Axfoundations foder som just blivit kombinerar många miljövänliga produkter som åkerböna, musselmjöl och insekter i en enda blanding och ska nu användas till att mätta Älvdalslax.
Parallellt med hälsotrenden där ökat fiskätande ingår pågår även den vegetariska trenden, vilket lett till att allt fler intresserat sig för vegetarisk sjömat. Ett företag som tagit vara på det är svenska Hooked som utvecklat en vegetarisk "fisk", Toonish, som efter att först funnits på restauranger nu även lanseras i dagligvaruhandeln.
– Många vill äta mer vegetariskt men har också passion för fisk och skaldjur och då är det här ett enklare alternativ. Vi vill faktiskt undvika vegetarianer och veganer, för de äter redan hållbart. Vi vill driva en mindre fiskkonsumtion genom att nå de som älskar att äta fisk, säger Tom Johansson, CEO på Hooked.
Hookeds produkt som nu lanseras i handeln är baserad på soja veteprotein, solrosolja och alger kommer på burkar blandat med tomatsås.
– Det är viktigt att det blir en bra, prisvärd produkt. Men det är utmaning med nya produkter. Men vi ser på Beyond Meat som en förebild, att de sänker kostnaderna samtidigt med priserna och inte tar ut det i vinst. Det handlar ju om att göra skillnad och att fler får råd, säger Tom Johansson.
Enligt både personerna bakom Hooked och Christin Hansen är utmaningen kanske främst att få till ändrade konsumtionsmönster.
– Vi är vanemänniskor och det märkte vi vid lanseringen av braxenfärsen, hur svårt det var att få en del att bara smaka på den. Vi hoppas kunna se fler produkter som tar vara på de resurser som finns i vårt närområde, säger Christin Hanssen.