23948sdkhjf

Nytt förvärv ska vässa Humbles kanal till dagligvaruhandeln

Knappt en vecka passerar utan ytterligare ett Humble-förvärv. Den här gången har Humble Group tecknat ett avtal med ägarna av Swedish Food Group (SFG). Det innebär att varumärkena Healthyco, Pro brands, Aloes Aloe Vera och Wolverine blir en del av den expansiva gruppens portfölj.

Humble Group (före detta Bayn) betalar 251,5 miljoner kronor, varav 101,5 miljoner erläggs kontant och resten betalas i form av vederlagsaktier, vilka emitteras till en kurs om 26,62 kronor.

SGF-koncernen har sedan starten 2012 fokuserat på att växa organiskt. I dag genererar varumärkena Pro Brands, Healthyco, Wolverine och Aloes Aloe Vera en total omsättning på 255 miljoner kronor och redovisar en justerad Ebitda på 23 miljoner kronor. Humble räknar med att bland annat via försäljningssynergier öka omsättningen med 174 miljoner kronor och förbättra justerad ebitda med 38 miljoner kronor inom en tvåårsperiod.

– Den svenska dagligvaruhandeln är en nyckelkanal där vi fram tills nu inte haft den distributionen som jag tycker våra marknadsledande varumärken förtjänar. Genom förvärvet av SFG säkerställer vi en stabil strukturell plattform för livsmedel och en fantastisk säljkultur, där vi snabbt kan skala ut flera av koncernens varumärken samt säkerställa fina exponeringar i butik, säger Simon Petrén, vd Humble Group AB.

SFG:s nuvarande ledningsgrupp och vd Martin Trnovsky kommer att fortsätta driva och utveckla bolaget under minst tre år efter transaktionens genomförande.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125