23948sdkhjf

Axfood lanserar vegokött gjort på cashewrester

Cashewäpplen som skulle ruttnat bort blir helt ny produkt.

Cashewnötter är mer populära än någonsin men det få nog känner till är att för varje kilo cashewnötter som skördas slängs även nio kilo av det så kallade cashewäpplet bort.

”Äpplet” som nötterna skördas utifrån ser ut som en blandning mellan en paprika och ett äpple ses mest som en spillprodukt och har därför ruttnat bort. Bara i Afrika beräknas 16 miljoner ton ruttna bort årligen.

Det är det som Axfood och entreprenören Linnéa Falkinger nu vill ändra på när de lanserar den nya produkten, vegoköttet Cashewmeetly, som till hundra procent består av cashewäpplen. Kontakten mellan de två togs i början av året via livsmedelsinkubatorn Krinova Science Park.

Genom samarbetet med Axfood får jag en chans att nå marknaden brett och på flera olika sätt. Förhoppningen är att kunna etablera Cashewmeetly globalt, och starta fler hållbara cirkulära produktioner i andra länder som har stora produktioner av cashewnötter där cashewäpplen fortfarande går till spillo, säger Linnéa Falkinger i en kommentar.

Cashewäpplet är ett kalorisnålt livsmedel med mineraler, järn, fosfor, kalcium, protein, kalium, fibrer och carotene samt fem gånger så mycket c-vitamin som en apelsin. I sin råa form smakar äpplet sött men har även en sträv eftersmak liknande en omogen banan men efter en speciell torkningsprocess får den färdiga produkten en syrlig smak och och köttig textur.

Cashewmeetly finns redan nu på Urban Deli men kommer från och med nästa vecka att lanseras på Willys, Hemköp och på Mat.se. På Urban Deli finns dessutom produkten som en ingrediens i en portionslåda och som en wrap.

Samarbeten med entreprenörer är viktigt för att kunna utveckla och sätta nya hållbara produkter på marknaden.  Genom Linnéas entreprenörskap och bredden inom Axfoodfamiljen har Urban Deli tidigt varit med och testat produkten och utvecklat färdigrätter och måltidslösningar, och i våra stora kedjor kan vi göra Cashewmeetly tillgängligt för många, säger Johan Neuman, affärsområdeschef på Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab i en kommentar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.097