Studie ska ta Sverige till innovationstoppen
Sweden Food Arena har som mål att få den svenska livsmedelskedjan att hamna i topp tre i innovationsrankningar i Europa till år 2030.
För att nå dit inleds nu en sex månader lång förstudie som ska undersöka hur branschen kan bli mer innovativ. Studien har beviljats stöd av Tillväxtverket.
– Förstudien ska utreda tre fokusområden som vi ser som ett första steg mot en större långsiktig satsning. Det är satsning på nationell samverkan kring forskning och innovation, ökat nyttiggörande av forskningsresultat i livsmedelsföretag samt en satsning på regionalt innovationsstöd genom samordning mellan nationella och regionala aktörer, säger Helena Nyberg Brehnfors, enhetschef på Tillväxtverket i en kommentar.
Förstudien ska utreda förslag som tagits fram i rapporten ”Livsmedelskedjan som utvecklingsarena” som är resultatet av ett Vinnova-finansierat projekt som avslutades i somras.
Sweden Food Arena anser inte att pengar saknas för att driva utvecklingen men att dagens innovationssystem är splittrat och komplicerat och därför behöver effektiviseras.
– Förstudien kommer att visa hur framtidens moderna innovationssystem ska se ut. Livsmedelskedjan har potential att bli en innovativ tillväxtmotor i svensk ekonomi som både genererar jobb och bidrar till en hållbar omställning, säger Marie Gidlund, verksamhetsledare på Sweden Food Arena.