23948sdkhjf

Bråket om Boxholmsosten fortsätter

Arla anser att Glada bondens gräddost är ett varumärkesintrång.

Historien om Boxholmsosten, eller kanske snarare ost tillverkad i Boxholm, har varit en följetong ända sedan Arla beslutade att flytta sin tillverkning från Boxholm till Östersund 2018.

Sedan dess har ystning i Boxholm återupptagits av Glada bonden som nyligen lanserade sina första produkter på marknaden. Men konflikter har uppstått mellan Glada Bonden och Arla.

Just nu pågår dels en inventarietvist mellan de två bolagen men Arla meddelade även för snart två veckor sedan Glada bonden att de ansåg att deras gräddost utgör ett varumärkesintrång gällande namn, färg, form och logotyp.

Vi kontaktade dem och sa att deras ost ligger på tok för nära vårt varumärke. Det är framförallt namnet som är förvirrande. Varumärket Boxholm har Arla investerat och byggt upp under många många år, säger Erik Bratthall, presschef på Arla Sverige till Food Supply.

Glada bonden fick en vecka på sig att svara vilket de nu också har gjort.

Vi svarade att vi inte ansåg att de var lika. Dels anser att vi har rätt att använda oss av namnet Äkta Boxholms ost då osten är producerad i Boxholm, dels tycker vi heller inte att designen är lik, säger Anders Birgersson, ordförande för Glada bonden.

Arla har ännu inte tagit ställning till hur de nu ska gå vidare men de anser att varumärkesskydd gäller även för produkter med ortsnamn oberoende av var de produceras.

Det är en standard som är etablerad i Sverige, det finns kex och leverpastej som har namn efter ortsnamn men som produceras på annan ort. Varumärkesskyddet är utformat just för att man ska kunna skydda sina produkter på det här sättet. De signaler vi fått är att det blivit oerhört förvirrande för konsumenterna, säger Erik Bratthall.

Samtidigt som Glada bonden och Arla är oense om både inventarier och varumärken har själva lanseringen av Glada bondens ost blivit en succé.

Det har gått fantastiskt bra och vi har sålt allt det vi producerat. Den ost vi säljer nu är den som gjordes för ett halvår sedan och det tar tid att producera mer. Vi har avsiktligt stannat upp i lanseringen för att tillfredsställa de kunder vi har. Vi har höjt produktionstakten nu och planerar att höja den ytterligare utan att tappa i kvalitet. Det är ingen lågprisost men folk är villiga att betala och vi har även fått förfrågningar från ett 20-tal butiker i Stockholm, säger Anders Birgersson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.088