23948sdkhjf

Melkers återuppstår

Anrikt korvmärke är tillbaka på marknaden.

Det var en sorgens dag när anrika Melkers Chark i Falun försattes i konkurs den 11 januari i början av året. Nu ser det ut som om det 130 år gamla företaget, eller i alla fall delar av varumärket, återuppstår fastän i mindre skala, skriver Dalarnas Tidningar.

Det är bröderna Pär och Göran Olsson, femte generationens charkuterister i familjeföretaget, som i konkursen lyckades lägga beslag på två av fyra varumärken samtidigt som lager, maskinpark och inventarier auktionerades ut. Dessa två varumärken var så klart Melkers men även det gamla Stockholmsvarumärket Norrmalms.

Vi kände att vi ville fortsätta jobba, fortsätta leva. Vi hade ingen lust att bli pensionärer utan tyckte att vi hade en hel del kvar att ge, säger Göran Olsson till Dalarnas Tidningar.

Med ett nytt bolag har bröderna valt att gå tillbaka i företagets historia för att hitta inspiration till de produkter som de lanserar på marknaden.

Vi vill gå tillbaka till rötterna, så vi tittade i familjeföretagets receptböcker och plockade från hur vissa produkter såg ut på 60- och 70-talet. I vissa fall har vi varit tillbaka så långt som till 50-talet, säger Göran Olsson till tidningen.

Planen var från början inte att starta egen produktion utan att hitta en samarbetspartner. När ingen sådan gick att finna i Dalarna blev det istället familjeföretaget Sorunda korvfabrik i Stockholm, där en stor del av marknaden redan finns, det naturliga valet av partner.

Den första produkten, en julkorv, lanserades den 29 oktober i butik och under nästa år förväntas sju till åtta nygamla produkter lanseras. I nuläget finns Melkers produkter i sex butiker i Dalarna och runt femton i Stockholmsområdet.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.097