Ökad förlust för Oatly
Havredryckstillverkaren Oatlys resultat i det tredje kvartalet blev oväntat svag. Förlusten före skatt uppgick till 40,6 miljoner dollar, att jämföra med minus 9,8 miljoner dollar under samma period förra året.
Omsättningen uppgick till 171, miljoner dollar (11,4) vilket var mindre än vad analytikerna hade väntat sig. Enligt en sammanställning av prognoser gjord av Refinitiv skulle förlusten hamnat på 45 miljoner dollar och omsättningen på 185 miljoner dollar.
I Oatlys uppdaterade helårsprognos förväntas bolaget öka med 51 procent mot i fjol till 635 miljoner dollar.
– Vi är nöjda med vår förmåga att fortsätta vara ledande när det gäller att driva tillväxt och försäljningshastighet för kategorin växtbaserad mjölk på våra nyckelmarknader. Detta positiva momentum kompenserades delvis av tillfälliga motvindar när vi skalar upp vår globala produktionskapacitet, särskilt i Ogden, Utah, och när vi klarar oss genom covid-19 Delta-variantrelaterade restriktioner och tillfälliga stängningar av livsmedelstjänster i Asien. Trots denna kortsiktiga variation är vi fortfarande mycket säkra på vår förmåga att möta den snabbt växande globala efterfrågan på vår produkt, skriver företagets vd Toni Petersson i rapporten.