Vegovarumärke bakom pop up-restaurang med KBT-terapi
Stjärnkocken Joel Åhlin och klimatpsykologen Frida Hylander har tillsammans utformat den hundra procent veganska menyn på Veganska Terampimenyn, som poppar upp som tillfällig restaurang den 27 november.
Bakom den udda reklamkampanjen ligger vegomarumärket Violife som med pop up-restaurangen vill slå hål på fördomarna mot vegansk mat. Frida Hylander ska med KBT-terapi hjälpa gästerna att övervinna sin rädsla.
– Menyn är delvis framtagen med glimten i ögat för att få oss att reflektera kring den här snudd på irrationella rädslan som finns mot att äta veganskt. Men vi ville också skapa en givande matupplevelse som ger mervärde och kan lämna ett avtryck på längre sikt. En perfekt middagsdejt för den som behöver en extra skjuts för att gå utanför sin comfort zone, säger krögaren Joel Åhlin, medgrundare till Agrikultur, Bar Agrikultur och Fafelle.
Menyn består av fem rätter som är helt och hållet tillagade av veganska råvaror. De olika rätterna speglar terapeutiska element som habituering, exponeringsterapi och återfallsprevension, hämtade från KBT-terapi.
– Att överkomma en rädsla handlar i grund och botten om att möta det man är rädd för. Den här menyn som inspirerats av KBT-inslag kombinerar upplevelsen av att äta god mat med att samtidigt få verktygen att bryta ner och avdramatisera de rädslor och vanor som står i vägen för att hitta nya matvanor, säger klimatpsykologen Frida Hylander.
Pop-up-restaurangen är öppen den 27 november i Temporärts lokaler vid Kronobergsparken på Kungsholmen i Stockholm.