23948sdkhjf

Här testar butiken ”svinnskärm”

Direktreklam med erbjudanden av varor som håller på att gå ut.

Att märka upp och sälja varor med kort bäst-före-datum till lägre pris eller på annat sätt använda sig av varor som håller på att gå ut blir allt vanligare i butik. En ny lösning för att premiera försäljningen av dessa varor testas nu på Ica Kvantum Sannegården i Göteborg.

Butiken har länge aktivt jobbat med att minska sitt svinn och har ett tillsammans med företaget Whywaste samlat in svinndata för att lättare kunna jobba med från i butik. Den datan har nu under en tid använts till en särskild skärm där annonser, så kallade svinnerbjudanden, automatiskt genereras. Här visas även upp hur många varor som butiken hittills har räddat.

Vi jobbar aktivt med många olika rutiner för att minska vårt matsvinn men det som är extra roligt med svinnskärmen är att vi äntligen kan visa att upp att vi tillsammans med våra kunder gör en stor skillnad, säger Amanda Prates, säljledare på Ica Kvantum Sannegården i en kommentar.

Whywaste har nu planer på att sprida liknande skärmar till butiker över hela landet. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063