Svalt intresse från handeln fick igång e-handeln
Utmärkelsen Årets kvinnliga stjärnskott i Göteborgsfinalen av EY, Entrepreneur Of The Years, gick till Märta Jansdotter Aguirre. Nu ska hon tävla vidare i Stockholm.
– Konkurrensen är hård men jag vill ju vinna. Vi omsätter 30 bara miljoner kronor, kanske lite i för att komma i fråga, men och det ligger mycket och långsamt arbete bakom för att vår kvalitet.
Gröna gårdar har funnit i 20 år. Det var Märta Jansdotter Aguirres pappa som var tidig med ekologiskt jordbruk.
– När pappa startade verksamheten ville tre gårdar köra ekologisk köttproduktion. Intresset var lågt från butiker och handeln som helhet och slakterier. Och det är fortfarande lågt. Vi har fått jobba med personliga besök i butiker för att få handlare intresserade. Sedan 2003 samarbetar vi med lokala butiker som för vårt ekologiska utbud från gräsbetande kor. Det har funkat fint.
MÄRTA JANSDOTTER AGUIRRE
Aktuell: Årets kvinnliga stjärnskott i EY, EY Entrepreneur Of The Years, regionfinal i Göteborg.
Familj: Man från Arizona, USA.
Fritidsintressen: Jobbet, odling och jordbruk.
Ålder: 35 år.
Favoriträtt: Råbiff med äggula, salt, peppar och kapris.
Favoritprodukt: Gräsuppfött nötkött.
Roligaste sysslan i jobbet: Bygga företaget. Har designat it-strukturen.
Vill bjuda på middag: Mina vänner.
Bästa tid på året i verksamheten: Hela året. Omsättningsmässigt vår och höst.
Bakgrund: Född uppvuxen på Bjällansås gård. Pappa startade Gröna gårdar för 20 år sedan. 1989 blev gården ekologisk. Civilekonom från Handels i Göteborg. Tillbaka på gården 2010 på heltid men bor i Göteborg.
Bästa beslut: Att vi valt att satsa på e-handel redan 2010.
Förebild: Kan bli inspirerad av andra företagare.
Det var inte självklart att bli vd för Gröna gårdar. I början av företagarresan var hon orolig och rädd.
– Men jag lyssnade på medarbetarna om hur vi skulle gå vidare. Därför har vi till exempel kvalitetsstämpeln i dag. Våra styckare är stolta. Vi tar tillbaka allt från slakteriet. Folk är bra på att köpa styckningsdetaljerna lever, kind med mera via e-handeln. Att förädla är en stor del av verksamheten och går hand i hand med visionen att ge tillbaka jorden intakt till framtida generationer.
Hon har en viss förståelse för att handeln centralt kan tveka att ta in mer ekologiska köttprodukter med tanke på åtgången. Men som styrelseledamot i Ekologiska lantbrukarna erfar hon att intresset från konsumenter är stort.
– Vi vet att svenskarna är intresserade av ekologiskt. Rekoringar är ett exempel. I butiken handlar det om exponering.
Kvaliteten på svenskt kött är skiftande. I konventionell nötproduktion föds djuren ofta upp snabbt inomhus på en stor mängd spannmål. De djur som föds upp på gårdar kopplat till Gröna gårdar är uppfödda på gräs, enligt Märta Jansdotter Aguirre.
– Det är en tombola. För en biff-entrecôte är det så många parametrar som ska stämma för att köttet ska bli mört. Kreatursrasen, uppfödningen över tid och bra kvalitet på foder är några av de parametrar man laborerar med. Feedback från slakteriet är jätteviktigt. Vi gör gårdsbesök och kan hålla en hög lägstanivå. Hos oss får uppfödarna kvalitetsstämpel.
– Traditionellt får bönderna betalt för storleken på djuret. Lönsamheten baseras på volym. Men för ett bra slutresultat behöver köttet gärna vara marmorerat, något kunden inte efterfrågat.
Gröna gårdar ägs av Märta Jansdotter Aguirre och hennes pappa samt två investerare. 40 ekogårdar är kopplade till företaget. Hennes väg in i företaget var lite slumpartad. Hon skulle ta examen från Handelshögskolan i Göteborg 2010.
– Samtidigt gick pappa och hans kompanjon i Gröna gårdar skilda vägar. Att jobba med färskvaror kräver mycket och pappa hade inte mäktat med det och samtidigt driva jordbruket. Det fanns en möjlighet för mig att komma in. Jag tror inte att bolaget hade existerat om jag inte gått in.