Svinnsamarbete med Too Good To Go i 25 Lidl-butiker
Lidl ska samarbeta med Too Good To Go för att minska matsvinnet. Via svinnappen kan kunder i Stockholmsområdet köpa osåld mat för en tredjedel av priset.
Lidl Sverige har som mål att minska matsvinnet med 50 procent till och med år 2025. I butikerna erbjuds kunderna redan idag att köpa frukt och grönt med exempelvis stötmärken eller skönhetsfläckar samt gårdagens bröd till ett kraftigt reducerat pris. Samarbetet med Too Good To Go ska accelerera arbetet.
– Utöver den mat som prissänks i butik har vi i dagsläget donationssamarbeten i mer än hälften av våra butiker. Det är en andel som hela tiden ökar, säger Lauren Axtmann, direktör försäljning och varuförsörjning på Lidl Sverige.
I ett första steg kommer ett 20-tal av Lidls butiker i Stockholm att erbjuda kunderna att köpa frukt och grönt-kassar genom appen.
– Det känns jätteroligt att vi är igång med samarbetet med Too Good To Go. Jag och kollegorna i butik, bland annat 25 engagerade butikschefer i Stockholmsområdet, ser fram emot att arbeta för att minska matsvinnet, säger Victor Wolf, försäljningschef, Lidl Sverige.
Too Good To Go startades i Danmark 2016 och finns idag på 17 marknader.
– Tillsammans med Lidl kan vi göra stor skillnad och hjälpa svenskarna att skapa nya, hållbara vanor. Vi är otroligt glada över att kunna inleda det här samarbetet med Lidl, som är en förebild i kampen mot matsvinnet, säger Sofia Edholm, Sverigechef på Too Good To Go.