23948sdkhjf

Orkla, Schibstedt och Matspar har undersökt konvertering online

I ett projekt har Orkla, mediebolaget Schibstedt och Matspar utvecklat nya metoder för att öka konverteringen i digitala matbutiker.

Genom samarbetet och med hjälp av mer än 60 kampanjer har bolagen lyckats utveckla en metod för att härleda marknadsföring till köp, något som aldrig gjorts tidigare inom dagligvaruhandeln.

Under ett år har företagen experimenterat och följt upp hur trafik från annonsering kan driva försäljning av mat online.

– Likt visual merchandising i traditionell detaljhandel finns det ett nödvändigt behov att överraska och inspirera kunder i onlinehandeln. Det har till exempel modebranschen gjort under lång tid, men inom dagligvaruhandeln har det varit ett helt outforskat område som vi ville ta oss an, säger Sarah Drangel, digital marknadschef på Orkla Foods Sverige.

I samarbetet har varumärken som Abba, Felix och Anamma synts i inspirerande kontext hos främst Aftonbladet och härifrån har trafiken sedan lett över till Matspar.se som är en oberoende jämförelsesida för mat.

– Målet vi satte upp var att skapa en kampanj som härledde trafik från Aftonbladet till Matspar.se och där 5 procent av besökarna skulle konvertera. Ett mål som vi lyckades uppnå med råge, och där det intressantaste är hur vi kan visa att just inspiration leder till köp, säger Kaveh Sabeghi, CMO & co-founder på Matspar.se.

Den stora volymen av tester har gett väl underbyggda insikter kring hur varumärken inom snabbrörliga konsumentvaror utan egen e-handel kan använda sin annonsering för att driva konvertering.

– I andra branscher är det självklart att man som konsument kan köpa produkten i en digital annons med ett klick och så vill vi att det blir även för mat. Den påvisat höga återköpsgraden påminner oss om vikten av att vinna plats i den digitala kundkorgen så tidigt som möjligt, säger Sarah Drangel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.252