Axfood avslutade starkt – slog både index och förväntningar
Axfoods omsättning ökade med hela 25,1 procent till 17 062 miljoner kronor (13 663) under det fjärde kvartalet. Räknar man bort förvärvade Bergendahls Food stannade ökningen på 5,6 procent.
Analytikernas förväntningar låg betydligt lägre. Analytikernas snittestimat var en försäljning på 16 657 miljoner kronor.
Det justerade rörelseresultatet ökade till 653 miljoner kronor (566). Här låg analytikernas snittförväntningar på 631 miljoner kronor, enligt Infront.
Axfoodgruppens butiksomsättning uppgick till 12 424 Mkr (12 047), en ökning med 3,1 procent.
Dagab och Snabbgross ökade mest i nettoomsättning under året med 8,7 respektive 11,9 procent samtidigt som Willys och Hemköp såg en förändring på plus 2,4 procent och minus 2,4 procent vardera. Den totala nettoomsättningsförändringen för hela koncernen låg på 7,8 procent.
– Detta intensiva år avslutas med ett starkt fjärde kvartal. Butiksomsättningstillväxten om 3,1 procent överträffar marknadens tillväxt och dessutom levererar vi ett förbättrat resultat och en rörelsemarginal om 4,3 procent, kommenterar vd:n och koncernchefen Klas Balkow, och fortsätter:
– Vi summerar ett intensivt år med hög takt i utvecklingen, och konstaterar att 2021 förmodligen är det mest händelserika året i Axfoods historia. Vi har verkat i en pandemi som utmanat med nya kundbeteenden och köpmönster, där vårt främsta fokus har varit våra medarbetares och kunders välmående. Vi har samtidigt gjort omfattande investeringar i framtidens logistikstruktur och digitala utveckling samt förvärvat partihandelsverksamheten Bergendahls Food och en minoritetsandel i stormarknadskedjan City Gross. I december tillkännagav vi ytterligare en viktig strategisk affär, partnerskapet med Mathem, som just nu prövas av Konkurrensverket. Det är glädjande att med en stark bokslutskommuniké stänga det kanske mest intensiva och omvälvande året för Axfood hittills. Ett år då vi tillsammans med våra medarbetare över hela landet tagit stora kliv mot vår vision att vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat.
Styrelsen föreslår en utdelning om 7:75 kronor per aktie för helåret 2021 (7:50). Analytikerna väntade en utdelning om i snitt 7:65 kronor.
För helåret 2021 kökade nettoomsättningen till 57 891 miljoner kronor, och butiksomsättningen till 47 835 miljoner kronor (46 954).
Det justerade rörelseresultatet blev 2 690 miljoner kronor (2 510), en ökning med 7,2 procent. Den justerade rörelsemarginalen föll till 4,6 procent (4,7).
Investeringarna inom Axfood under 2022 förväntas uppgå till 2 600-2 700 miljoner kronor exklusive förvärv och nyttjanderättstillgångar. Under 2022 planerar Axfood att etablera 8-13 nya butiker