De vill bli störst på tång – tar in 20 miljoner
Svenska Nordic Seafarm vill skala upp sina tångodlingar längst den svenska västkusten och bli störst på växtbaserad havsmat i Europa.
För att åstadkomma det har bolaget nu tagit in 20 miljoner kronor i en kapitalrunda där bland annat JCE Ventures, Almi Invest och Kale United ingår.
– Med det nya kapitalet kan vi driva en blå revolution och bygga ut odlingskapaciteten till havs från dagens 30 ton till över 300 ton per år, accelerera vår produktutveckling och göra produkterna tillgängliga för en bredare publik. Vi är väldigt glada att få in starka och passionerade ägare som inte bara bidrar med kapital, utan även solid erfarenhet av att utveckla morgondagens livsmedelsprodukter, säger Simon Johansson, vd för Nordic SeaFarm i en kommentar.
I nuläget säljer Nordic Seafarm sockertång och havssallad till flera Michelinrestauranger och livsmedelsproducenter.
Tångmarknaden växer årligen med cirka 11 procent per år och omsätter cirka 150 miljarder kronor per år. Den största produktionen sker i Asien men Nordic Seafarm tror att det finns potential att växa på den europeiska marknaden.
– Tång är en fantastisk råvara som kan skapa värde på många olika sätt. Förutom som livsmedel även som djurfoder, bioplaster och hudvård, bland annat. I dagsläget är vi ett foodtech-bolag, men ser stora möjligheter att bredda vårt erbjudande i framtiden, säger Simon Johansson.