Eko ökar överallt – utom i den svenska handeln
Försäljningen av ekologiska varor har minskat med 0,5 procent under 2021 till en sammanlagd försäljning på 34,2 miljarder. Det ekologiska försäljningsvärdet uppgår nu till 8,9 procent av den totala livsmedelsförsäljningen i landet, det visar rapporten "Ekologiska årsrapporten 2021" som är resultatet av ett hell nytt samarbete mellan Ekologiska Lantbrukarna, Organic Sweden och Ekomatcentrum, med LRF, Livsmedelsföretagen och Krav.
Utmärkande för den svenska ekoförsäljningen är att den växer i samtliga kanaler däribland näthandeln, gårdsförsäljning och på restauranger. Men i den största kanalen, dagligvaruhandeln, där 60 procent av försäljningen sker har försäljningen minskat med 5,4 procent eller 1,1 miljarder i värde. I till exempel restaurang ökade inköpen med cirka 200 miljoner kronor och i offentlig sektor ökade ekologiskt med cirka 330 miljoner. Även Systembolaget ökad den ekologiska försäljningen med 400 miljoner kronor.
Den svenska ekoförsäljningen går också emot den europeiska trenden där ekoförsäljningen totalt ökade med 14,9 procent under 2020. I Tyskland, världens näst största ekomarknad efter USA, beräknas försäljningen ha ökat med 6 procent under 2021 och liknanden siffror återfinns även i Danmark. De exakta orsakerna till att den svenska marknaden backar är inte klarlagt men i rapporten föreslås dels ett minskat utbud i handeln, i kombination med färre kampanjer, bidra till den minskade ekoandelen.
Den negativa försäljningsutvecklingen har även börjat påverka det svenska jordbruket. Under 2020 minskade den svenska ekoarealen för första gången och preliminära siffror för 2021 och en prognos för 2022 och 2023 visar att nedgången kommer att fortsätta.