23948sdkhjf

Utmanande år för Dalsspira

Spotlightlistade Dalsspira Mejeris nettoomsättning minskade 16 procent under det fjärde kvartalet 2021 till 5,7 miljoner kronor (6,7). Rörelseresultatet före avskrivning och räntekostnader uppgick till -1,7 miljoner kronor (-1,1).

Dalsspira konstaterar i bokslutsrapporten att 2021 var ett utmanande år försäljningsmässigt för bolaget.

"Restriktionerna har slagit hårt och bakbundit oss i det fysiska försäljningsarbetet, vilket gett stora konsekvenser framför allt för omsättningen på konsumtionsmjölk. För Grillosten har vi märkt en ökad konkurrens, vilket försvårat försäljningen i butik", skriver vd Mikael Olsson, som tillträdde vid årsskiftet och som också är huvudägare i Dalsspira.

Vidare har den senaste tidens prisökningar påverkat Dalsspira och bolagets leverantörer.

"För oss är det alldeles uppenbart att den senaste tidens kostnadsökningar i hela produktionskedjan måste påverka priset mot konsument men kanske även dagligvaruhandelns marginaler som ofta är högre gentemot mindre producenter än för de större", skriver vd.

Dalsspiras övergripande mål är att fortsätta försäljningen av Grillost mot butik och restaurang, samt nylanseringar utöver bolagets mjölk i bag in box. Vidare är det högt prioriterat att höja försäljningen av konsumtionsmjölk för att på så vis nå positivt resultat för bolaget, skriver Dalsspira.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.237