Paulig vill sälja varumärke till Valio
Paulig har ingått ett avtal om att sälja varumärket Gold & Green Foods som bland annat står bakom den växtbaserade innovationen Pulled Oats till Valio.
– Vi vet att växtbaserad kost är en växande trend och vi kommer att fortsätta att bidra till denna genom våra produktkategorier Tex Mex, kryddor och snacks. Vi har under åren investerat i den internationella tillväxten av Gold&Green och sortimentet finns för närvarande i 17 länder. Men vi har inte kunnat skala upp verksamheten på ett lönsamt sätt, säger Pauligs koncernchef och vd Rolf Ladau i en kommentar.
I köpet ingår varumärket, immateriella rättigheter samt R&D-funktionen. Gold&Green Foods R&D-team blir en del av Valio från och med den 1 mars 2022.
– Nu välkomnar vi Gold&Greens utvecklingsteam till oss i syfte att nå vårt strategiska mål – att ytterligare stärka vår position på den växande globala marknaden för växtprotein. Tillsammans kommer vi att vidareutveckla innovationerna i Gold&Greens pipeline och fortsätta varumärkets resa, säger Tuomas Salusjärvi, Executive Vice President, Growth Businesses and R&D på Valio.
Avtalet med Valio omfattar inte övrig verksamhet inom Gold&Green Foods och Gold&Green Foods produktionsanläggning i Järvenpää. Paulig kommer att fortsätta Gold&Green Foods nuvarande verksamhet och sälja Gold&Green-produkter till alla marknader under licens från Valio fram till en eventuell avveckling av verksamheten.