23948sdkhjf

Premiär för Arlas första ellastbil

I ett kylslaget Stockholm invigdes Arlas första ellastbil för distribution i huvudstaden.

Arla har under en längre tid satsat på fossilfria transporter och sedan 2018 går de tunga lastbilarna på fossilfria drivmedel. Förra året togs den första ellastbilen i Göteborg i trafik, och i dag var det dags för Arla i Stockholm att få sin första helelektriska lastbil från Scania för distribution i innerstaden.

Med på premiärturen till Ica Kvantum på Kungsholmen fanns bland annat finansborgarrådet Anna König Jerlmyr, Fredrik Lundström, fleet sales manager på Scania och Arlas logistikdirektör Malin Leander.

– Vi är jätteglada att vi gjorde den första investeringen av ellastbil i Göteborg, och nu har vi haft ett år på oss att känna av om det fungerar eller inte. Det har fungerat bra och vi klarar av innerstadsdistribution vilket gör att vi känner oss trygga med att fortsätt att expandera, säger Malin Leander, logistikdirektör på Arla.

Malin Leander, logistikdirektör på Arla.

För att förbättra livsmedelstransporterna i innerstäder är den nya Scania P25 ellastbilen en av två som kommer att göra leveranserna mer hållbara samtidigt som de kommer att bidrag till minskat buller och koldioxidutsläpp.

Arla har investerat i snabbladdare genom Naturvårdsverkets Klimatklivet. Laddstolparna har placerats vid mejeriet i Kallhäll och kommer att göra det möjligt att ladda två lastbilar per gång. Vid en extra laddtimme kommer det även att gå att köra ytterligare en sträcka för distributionsrutter i Stockholm.

I slutet av året kommer ytterligare en lastbil att levereras för distribution i Stockholm.

– Det som vi har pratat med förarna som kör, är att det är mycket tystare för dem och omgivningen. Det är klart att det finns barnsjukdomar som vi följer upp och justerar, men vi lär oss väldigt mycket och inser hur vi på bästa sätt kan fortsätta att utöka, säger Malin Leander och fortsätter:

– Det är jätteviktigt att alla olika aktörer inom transportindustrin hjälps åt för att kunna ställa om, självklart är jag stolt för det vi gör på Arla men det är ännu viktigare att vi alla ställer om. Allt från fordonstillverkare till de som tillhandahåller biodrivmedel och eltillgång. Det kommer också vara en utmaning i och med att fler vill ställa om, då måste vi säkerställa att det finns laddmöjligheter.

Vart tror du elektrifieringen befinner sig om fem år?

– Då ser jag att vi i innestadstrafik i storstäder kör med ellastbilar. På långväga transporter som kräver längre sträckor ställer vi mer och mer om till biogas. Där kan vi använda kogödsel från våra bönders gårdar, så blir det cirkulärt och vi tar inte bara tillvara på mjölken.

Fredrik Lundström, fleet sales manager på Scania.

Scania 25 P har en räckvidd på 25 mil, men med kylaggregatet uppskattas räckvidden att hamna på omkring 15 mil. På några år har elektrifieringen och transportsektorns omställning till att bli fossilfria gått snabbt.

– De första batterierna vi levererade till en hybrid 2016 kunde man bara köra två kilometer på el och batterierna vägde 800 kilo, nu kan vi köra upp till 25 mil. Det går enormt fort och efterfrågan finns. Utvecklingen med laddinfrastruktur går också framåt, tidigare har Scania kunnat leverera en hårdvara nu måste vi vara engagerad i laddinfrastrukturen. Samtidigt måste åkerier och kunder matcha kör- och vilotider eftersom det tar längre tid att ladda, så det är också ett skifte, säger Fredrik Lundström, fleet sales manager på Scania.

Finansborgarrådet Anna König Jerlmyr.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.105