23948sdkhjf

Fraktkostnader minskar Sjöstrands vinst

Sjöstrand Coffee, som tillverkar och utvecklar espressomaskiner, mjölkskummare och tillhörande kaffekapslar, redovisar ett rörelseresultat på 0,9 miljoner kronor för det första kvartalet (-0,3).

Nettoresultatet låg också på -0,9 miljoner (-0,3).

Omsättningen, som är känd sedan tidigare, ökade med 135 procent till 9,2 miljoner kronor (3,9).

Vinstmarginalen försämrades något under det första kvartalet till följd av fortsatt ökade fraktkostnader, enligt bolaget.

"Vinstmarginalen påverkas också till stor del av hur fördelningen av vår försäljning/omsättning över våra olika kanaler ser ut och här ser vi en potential till förbättrade marginaler genom att fortsätta bygga vår egen e-handelsaffär", skriver vd John Ekeberg.

Han pekar på att Sjöstrand Coffee har ambitiösa planer inför 2022.

"Viktigt för att vi ska lyckas växla upp bolaget till nästa nivå är 1) fortsätta att investera i och bygga vår affär via distributörskanalen, 2) bygga vår egen D2C-affär genom att skala upp vår egen e-handel, 3) investera i vårt varumärke, och det är inom dessa tre områden vi kommer att fokusera våra resurser på under 2022", skriver Sjöstrand Coffees vd.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08