23948sdkhjf

Fairtrade ökar där kedjorna satsar

Kaffe, kakao och rosor ökar sin andel i handeln.

Försäljningen av Fairtrade-varor låg under 2021 på stabila cirka fem miljarder kronor i Sverige men vissa varor har ökat i andel. Både kaffe och rosor minskade i försäljning under året men samtidigt ökade Fairtrade-alternativen i andel.

För just rosor låg andelen Fairtrade-märkta 2021 på 67 procent att jämföra med drygt 63 procent året innan. Anledningen till ökningen beror främst på att aktörer som Blomsterlandet, Lidl och Axfood tagit beslut om att endast sälja hållbart odlade rosor.

En liknande utveckling har skett inom kakao där just beslut från kedjehåll om att konvertera merparten av sitt baksortiment.

– Genom att konvertera hela eller delar av sitt sortiment kan företagen på ett effektivt sätt växla upp sitt hållbarhetsarbete. Vi ser att den här typen av åtaganden gör att schysst producerade varor tar fler marknadsandelar och bidrar till en mer hållbar konsumtion, säger Cecilia Ceder, vd för Fairtade Sverige i en kommentar.

Även kaffedrickandet har gått i Fairtrade-riktning då var tionde kopp kaffe istället för var elfte kopp nu är märkt Fairtrade.

Andelen Fairtrade-bananer har dock fortsatt att minska då det idag är var åttonde banan som bär märkningen. För två år sedan var det var sjätte. Enligt Fairtrade Sverige beror detta på att flera butiker valt att endast erbjuda ekologiskt odlade bananer.

– Svenska livsmedelsbutiker spelar en stor roll för att vända trenden. I en tid då världens bananodlare fått det tuffare ekonomiskt kan dagligvaruhandeln göra det lätt att välja bananer som ger en bättre betalning till odlarna, säger Cecilia Ceder. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.087