Ökad omsättning för Umida
Umida, som producerar och säljer alkoholhaltiga drycker, redovisar en nettoomsättning exklusive punktskatter på 13,0 miljoner kronor för det första kvartalet 2022 (11,4), en ökning med 14 procent jämfört med samma period föregående år.
Det framgår av delårsrapporten.
Bruttovinsten ökade med 7 procent till 4,2 miljoner kronor. Ebitda-resultatet för kvartalet blev -1,5 miljoner kronor (0,4).
"Vi visar att vi fortsätter vår inslagna tillväxtresa som ska accelereras ytterligare framöver. Vi har högre kostnader jämfört med samma kvartal föregående år vilket är härlett till vår tillväxtresa och inte minst vår lansering av KISS-produkterna i USA. De ökade kostnaderna gör att vårt resultat är något svagare jämfört med föregående år men detta är något som ligger i linje med vår prognos för helåret", skriver vd Filip Lundquist i rapporten.
Vd: pekar vidare på ett "väldigt utmanande" omvärldsklimat, vilket påverkar nästan alla företags kostnadsstrukturer på något plan.
"För oss är vi främst drabbade på logistiksidan och lyckligtvis inte så drabbade på produktkostnadssidan. En utmaning som drabbar oss är tillgängligheten av insatskomponenter som glas, burkar, etiketter och kapsyler. Vi tvingas idag jobba med längre framförhållning och reservera vårt behov för många månader framöver vilket också sätter utmaningar i likviditeten", skriver Filip Lundquist.
Umidas mål för 2022 är fortsatt sund tillväxt och en lönsamhet på sista raden. Fokus ligger på fortsatt stark organisk tillväxt som över tid ska kompletteras med förvärv för att öka tillväxttakten ytterligare.