Brist på returglasflaskor hotar
Bakgrunden är att både Ryssland och Ukraina är stora glasproducenter och som en följd av kriget har det uppstått en brist på nya glasflaskor. Dessutom är svinnet av returglasflaskor stort. Alla känner till att 33 cl flaskan i röda dryckesbackar är en returflaska. Men alla tänker inte på att den 50 cl glasflaska som ofta används för öl i blå backar också är en returflaska.
– Det är framför allt 50 cl returglasflaskor som köps i singelförpackningar där man missar pantsymbolen och kanske inte heller noterar att man betalar pant vid inköpstillfället. Intresset för returglas har ökat, fler och fler människor vill värna om miljön och våra resurser. Vi vädjar därför till alla som konsumerar läsk eller öl att fortsätt välja returglas men att hantera förpackningen rätt. Titta efter symbolen på etiketten, panta och fortsätt värna om miljön, säger Anna-Karin Fondberg, vd på Sveriges Bryggerier.
Svinnet är stort för 50 cl flaskan. Varje år tillförs mellan sju och nio miljoner nya flaskor till retursystemet. Totalt handlar det om 25 procent flaskor som slängs i stället för att återanvändas. Svinnet är som allra störst för flaskor som inhandlas på Systembolaget – hela 86 procent.
– Många tror att de köpt engångsglas och slänger flaskorna i glasigloos. Det innebär att miljontals flaskor som skulle kunna återanvändas hamnar fel. En returglasflaska fylls i snitt 40 gånger innan den skrotas och blir till nytt glas, säger Anna-Karin Fondberg.
Totalt säljs drygt 32 miljoner liter öl, vatten och läsk på returglasflaska varje år. Returglassystemen är mer än 100 år gamla. Placerade i sina backar är returglasflaskorna lätta att känna igen, men när de packats upp på hyllan kan det vara svårare.