AB Inbev försöker hinna ikapp inflationen
Belgienbaserade bryggerijätten AB Inbev har varnat för att vissa av bolagets drycker kommer att bli dyrare när bolaget försöker komma ifatt inflationen.
Det skriver Wall Street Journal.
Trots regelbundna prisjusteringar uppger bolaget att det ligger efter kostnadsökningarna på vissa marknader, inklusive USA och Brasilien.
På de två nämnda marknaderna ligger nettointäktsökningen per hektoliter omkring 2 procentenheter lägre än inflationen. Sett till bryggeriets globala varumärken har KPI under samma period ökat med 8,2 procent, medan nettoomsättningen per hektoliter ökade 7,8 procent.
Bolaget uppger att det finns ett antal verktyg för att hantera inflationen.
"Du kan ha olika förpackningsstorlekar med olika prispunkter för olika tillfällen", sade finanschefen Fernando Tennenbaum.
Samtidigt står bolaget fast vid sina utsikter för helåret om en ebitda-tillväxt inom intervallet 4 till 8 procent.